Bort med gifterna i kroppen

Gifter finns i dag överallt. Avgiftning är något som ständigt pågår i kroppen och gifterna utsöndras med avföring, urin, svett och foster. En del individer avgiftar dock dåligt, vilket gör att exempelvis tungmetaller ackumuleras i kroppen.

Många behöver i dagens giftiga värld hjälp att avgifta kroppen. Bland annat gäller det om man har tandlagningsmaterial som läcker metaller. Exempel på sådana är  titan, guld och amalgam (innehåller kvicksilver). Men även luften vid andas, vattnet vi dricker och maten vi äter innehåller gifter som kroppen ständigt måste utsöndra.

Många vetenskapliga referenser finns som visar goda effekter på hälsan med avgiftning eller så kallad kelering. Långvarig klinisk erfarenhet finns också, särskilt gällande EDTA och DMSA. Men även mer naturliga avgiftningskurer är numera beforskade, vilket bland annat gäller zeoliter.

Läkemedel som avgiftar
Läkemedlet Emeramid (Irminix) är under klinisk prövning och har visat mycket goda avgiftande egenskaper och det utan allvarliga biverkningar hos känsliga individer. Anledningen är att Emeramid binder tungmetaller och fritt järn mycket hårt. I länder som Storbritannien, Irland och Schweiz är det möjligt att få detta preparat utskrivet på licens.

I Sverige har dock Läkemedelsverket sagt nej till läkare som försökt skriva ut Emeramid (Irminix) till personer med allvarliga symtom på kvicksilverallergi eller kvicksilverförgiftning.

Tandhälsoförbundet (Tf)  får samtal och mail från personer som behöver avgiftning efter att ha tagit bort amalgamfyllningar och andra metaller i tänderna. Ofta är det svårt sjuka personer utan ekonomiska resurser och de borde kunna få hjälp i Sverige i stället för att hänvisas till läkare i andra länder.

Ta förgiftningsriskerna på allvar
- Svensk hälso- och sjukvård behöver ta förgiftningsriskerna på stort allvar. Många diffusa symtom som är svåra att härleda kan bero just på förgiftning, säger Ann-Marie Lidmark ordförande i Tandhälsoförbundet (Tf).

Det kan handla om extrem trötthet, värk i muskler och leder eller bara försämrad kapacitet att träna. Dålig förmåga till avgiftning hos individen innebär sjuklighet som hade kunnat undvikas med rätt behandling.

Läkemedlet Emeramid bör därför prövas på patienter med sådana ospecifika symtom. Särskilt gäller det Tf:s medlemmar som ofta lider av försämrad avgiftning, vilket är anledningen till att de besväras av sina amalgamfyllningar.

Se mer om Emeramid här (Early Access Program)
Se också artikel i Tf-bladet

Tandhälsoförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för bättre och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna. Många har svåra funktionshinder.