Bort med metaller i tandvården

Tandvårdsskadeförbundet (Tf) jobbar för bättre tandvård. Då många är känsliga för metaller jobbar vi för metallfri tandvård.

Viktigt under det nya året är att information och utbildning om metaller och dess negativa effekter på kroppen ökar.

Både tandläkare och patienter behöver sådan information för att kunna fatta rätt beslut om vilka material som ska sättas in i tänderna och kroppen.

Alla patienter bör genomgå allergitest för att hindra att material sätts in som de redan från början är allergiska mot. Risker finns även om man inte är allergisk då flera olika metaller sätts in i samma munhåla. Då kan galvaniska strömmar mellan metallerna uppstå och metalljoner löses ut och kan förgifta andra delar av kroppen.

För individer som inte tål sina fyllningar eller implantat måste ett system finnas för omgörning utan att patienten själv tvingas betala kostnaderna. Regelverket i Tandvårdsförordningens 6 ch 7 paragrafer räcker inte.