Den orättvisa tandvården

Har jag betalat för mycket för tandvården? Måste man betala för flera besök när tandläkaren misslyckats? Samtal och mail kommer till Tandvårdsskadeförbundet med frågor om tandläkarnas prissättning. En del känner sig lurade då de får betala flera gånger eller får betala för omgörning då de fått material de inte tål.

Både tandläkare och patienter har svårt att få överblick över kostnaderna i tandvården. Sällan ger tandläkaren ett kostnadsförlag för planerade åtgärder och den slutliga räkningen kan kännas tuff att betala.

- Nyligen ringde en kvinna som först betalat sin privata tandläkare för extraktion av en tand. Tanden gick sönder och utdragningen misslyckades med rotrester kvar i käkbenet. En snabbremiss skickades till käkkirurgen på orten, som opererade bort kvarvarande rester. Patienten fick betala för två tandläkarbesök och var mycket upprörd, berättar Ann-Marie Lidmark Tandvårdsskadeförbundets ordförande.

Ett annat exempel som hon tar upp är kvinnan som rotfyllde en tand, vilket misslyckades. Hon gjorde om rotfyllningen två gånger och det blev ändå inte bra. För varje gång fick hon betala för tandläkarens arbete. Detta trots att hon sagt från början att hon ville ta bort tanden. Slutligen blev det ändå utdragning, men kostnaden för patienten blev hög.

Det behövs ett bättre försäkringssystem inom tandvården anser Ann-Marie Lidmark, och ordentliga skydd för patienten om tandläkaren misslyckas. Ingen ska behöva betala om tandläkaren misslyckas med sin operation eller om en fyllning måste göras om på grund av allergi eller annan överkänslighet mot materialet.

Alla rotfyllda tänder bör den som vill gratis få borttagna och även fyllningbyte bör vara gratis för den som upplever obehag med det nya materialet. Det skulle ge ett bra konsumentskydd för patienterna. Befintligt försäkringssystem för tandläkarna bör förbättras med höga krav på konsumenträtt.

För mer information kontakta

Ann-Marie Lidmark, Tandvårdsskadeförbundets ordförande tel 070 742 79 57 eller via epost lidmark@gmail.com