En holistisk syn på tandvården.

Bra och friska tänder signalerar hälsa. Mängder av patogena bakterier finns i tandköttsfickor och i rotfyllda tänder. Att avlägsna rotfyllningar kan förbättra hälsan. OM detta och mycket annat håller tandläkaren och professorn Marcel Wainwright föredrag i dag kl 18 i ABF-huset. Kom och lyssna på denne holistiske och biologiske tandläkare med utbildning i Tyskland.

Tänderna är en del av kroppen.

Bra och friska tänder signalerar god hälsa. Dåliga tänder med kariesangrepp leder ofta till allehanda sjukdomsbesvär i käken eller andra delar av kroppen. En tandläkare med holistisk syn på kroppen är guld värd för den som är oförklarligt sjuk. Alltmer forskning visar att sjukdomars ursprung ofta kommer från munhålan och tänderna.

Mängder av patogena bakterier finns i tandköttsfickor och i rotfyllda tänder. Dessa bakterier och deras gifter kan orsaka hjärtbesvär, cancer och andra sjukdomar.

Tandläkare Weston A Price opererade redan på 1940-talet in rotfyllda tänder under huden på kaniner. Till hans förvåning fick 80-100 procent av kaninerna samma sjukdomar människan som tidigare burit tanden hade haft. DNA-sekvensering av bakterier i rotfyllningar visar mängder av kraftigt sjukdomsframkallande bakterier.

- Jag slutade omedelbart att rotfylla tänder när jag förstod vidden av Price forskning, säger tandläkare Marcel Wainwright. Vid extrahering av sådana tänder är han mycket noga med att göra rent i käkbenet där tanden suttit – inga bakterier eller bakteriegifter får finnas kvar. För detta används bland annat ozongas.

En del kan tillfriskna från de mest oväntade sjukdomar efter att de tagit bort en eller flera rotfyllda tänder. Framtidens sjukvård måste betrakta tänderna som en del av kroppen och ta de hälsorisker som dåliga tänder orsakar på allvar. Marcel Wainwright gör inte längre rotfyllningar och jobbar helt metallfritt. Han håller i kväll föredrag i ABF-huset i Stockholm på Sveavägen 41 och berättar både om sina erfarenheter, uppföljning och forskning inom området.

Snabbfakta

Tandvårdsskadeförbundet hjälper medlemmar och andra som har problem i tandvården. Tandvård på patientens villkor och tandvård utan gifter är några av de krav förbundet driver.