En kraftfull tandvårdspolitik behövs

Ett starkt tryck från befolkningen finns att minska tandvårdskostnaderna för personer med stora och kostsamma tandvårdsproblem. Det ska inte synas i munnen om man är rik eller fattig. Tyvärr ser skillnaderna i tandhälsa ut att öka, trots att antalet barn med karies har minskat. Tandhälsoförbundet ställer krav på politisk verkstad och en kraftfull tandvårdspolitik.

Den viktigaste reformen är att inlemma tandvården i hälso- och sjukvårdens högkostnadsskydd. Då kommer alla med stora tandhälsoproblem också att ha råd att gå till tandläkaren och förhoppningsvis går så ofta att stora problem inte uppstår.

Om förslaget inte blir verklighet är det ytterst angeläget att tandvårdspatientens roll som konsument stärks. Viktigt är att tandvården läggs in i konsumentlagstiftningen så att det blir möjligt att överklaga behandling och kostnader till KO. I dag har tandvårdspatienten så gott som inga rättigheter som konsument, trots att man betalar så gott som hela tandvården själv.

Flera partier har sagt eller antytt att de är villiga att arbeta  för att tandvården ska bli del av sjukvården. Men hittills har Tandhälsoförbundet (Tf) inte sett några som helst förslag från riksdagens partier i den riktningen.

Inte heller har partierna gett tydliga förslag för att stärka konsumentens rättigheter i tandvården. I dag måste den som felbehandlats först betala den ursprungliga behandlingen och därefter korrigering av denna. Ofta förstörs också en eller flera tänder av behandlingarna utan att patienten får ersättning för detta.

Tf efterlyser en kraftfull tandvårdspolitik som syftar till ökad jämlikhet. Det ska inte synas i munnen om man är fattig eller rik.