Felbehandlad och utskälld hos tandläkaren, men ändå måste hon betala.

Christina tog lån på 25 000 kr för att få nya tänder att tugga med. Implantaten sattes på fel plats och broarna orsakade smärta och obehag. Ändå  måste hon betala tandläkarräkningen och strida för att få omgörningen på den första tandläkarens bekostnad.

Om man ska få rätt till ersättning som patient i tandvården krävs att man bråkar. Det har Christina fått erfara. Hon har anmält tandläkaren till IVO då hon ansåg arbetet var dåligt gjort. IVO instämmer, men ändå är det inte självklart att hon får gratis omgörning.

Hon har redan bråkat med tandläkarens försäkringsbolag för att slippa betala den felaktigt gjorda behandlingen. Att gå tillbaka till tandläkaren är inte aktuellt då han skällde ut henne efter noter. Förtroendet har rasat till under noll.

Nu  måste hon betala den nya tandläkaren för omgörning och själv kontakta försäkringsbolag, förtroendenämnd och många fler för att få tillbaka åtminstone del av pengarna hon betalt till den gamla tandläkaren för att kunna bekosta den nödvändiga omgörningen. Dessutom har hon förlorat minst en tand på kuppen.

Läs mer om Christinas felbehandlingar och hennes envetna kamp om att få rätt till ersättning i nya numret av Tf-bladet.

Kontakta Ann-Marie Lidmark för kontaktuppgifter till Christina
Telefon 0707427957 eller epost lidmark@tf.nu

Tandhälsoförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för en mer jämlik och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna. Många har svåra funktionshinder.