Förläng tiden för tandvårdens högkostnadsskydd

Högkostnadsskyddet inom tandvården gäller behandling som görs inom en ettårspersiod. En tillfällig förlängning av detta behövs nu när många patienter i riskgruppen inte har möjlighet att ta sig till tandläkaren för att fullfölja påbörjade behandlingar.

Tandvårdsskadeförbundet (Tf) har skrivit till regeringen för att få en tillfällig förlägning av perioden som högkostnadsskyddet i tandvården gäller. Att påbörja en ny period på grund av restriktioner till följd av Covid-19 och den pågående pandemin blir kostsamt för patientgrupper som redan nu lever på marginalen.

Tf föreslår därför att högkostnadsskyddet tillfälligt förlängs åtminstone för alla patienter i de riskgrupper som folkhälsomyndigheten räknar upp. Genom att räkna bort tiden från det att Folkhälsomyndigheten rekommenderat riskgrupper att hålla sig hemma till dess dessa restriktioner upphör skulle dessa patienter kunna fortsätta sina tandvårdsbehandlingar inom samma period som då de påbörjade sina behandlingar.

För den enskilde har det stor ekonomisk betydelse, men för samhället är det en marginell kostnad.

FAKTA OM TANDVÅRDENS HÖGKOSTNADSSKYDD

Patienten betalar kostnader upp till 3000 kr själv, men får ett litet bidrag på 300 eller 600 kr. Därefter betalar patienten halva kostnaden upp till 15 000 kr och därefter endast 15 % av kostnaden, Resten står försäkringskassan för.

Tandläkaren ansöker om bidraget hos försäkringskassan.

Tandvårdsskadeförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för bättre och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna. Många har svåra funktionshinder.