Försämrad tandhälsa i spåren av Covid-19

Tandvård är ett bekymmer i pågående coronapandemi. Hur länge kan riskgrupperna klara sig utan tandvård? Hur kan möjligheten att säkert komma till tandläkaren förbättras?

Många personer befinner sig i utpekade riskgrupper. Tandläkarna har vidtagit åtgärder för att hindra smittspridning på klinikerna, men ändå ringer många patienter återbud. Om detta fortsätter under en längre tid kan tandhälsan ta skada och därför behövs strategier och åtgärder för att riskgrupper med behov av tandvård ska kunna få det.

Tandvårdsskadeförbundet har många medlemmar i riskgrupperna. En del har allvarliga besvär med tänderna, men vågar ändå inte ge sig iväg till tandläkaren med buss, tåg eller tunnelbana. Detta är också helt enligt de riktlinjer Folkhälsomyndigheten satt upp.

Akilleshälen tycks vara transporterna. Hur dessa personer ska få hjälp till och från tandläkaren har inte diskuterats. En del med akuta besvär tar ändå risken och sätter sig på tåg eller buss med de risker detta innebär.

En diskussion behövs på kommun eller regionnivå för hur riskgruppernas tandhälsa ska hanteras. Mobila tandläkarmottagningar finns i vissa regioner för de som redan är sjuka i Covid-19. Men ingenting finns för dem som utgör riskgrupper och i dag sitter i frivillig karantän för att slippa bli sjuka.

Bilburen ledsagarservice eller speciella taxibilar som kör gratis till och från tandläkaren är några funderingar som Tf- medlemmar fört fram.

Tandvårdsskadeförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för bättre och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna. Många har svåra funktionshinder.