Forskning visar problem med titanimplantat

Ny forskning visar att det blir problem  med var fjärde tandimplantat. Tandhälsoförbundets (Tf) erfarenhet är att det inte är ovanligt med känslighet mot titan. Många olika symtom kan uppträda. Mindre riskfyllt är att välja keramiska implantat.

Det är tufft för den som inte tål sina implantat och ofta handlar det om sådana i titan. Det kan handla om spänningar i käken, extrem trötthet,  hjärtproblem, hudutslag eller något annat. Dels kan man vara allergisk eller så läcker titanjoner ut och påverkar genom att man blir förgiftad. Tecken på det senare kan vara gula förtjockade tånaglar.

Spänningar mellan själva implantatet och andra metaller i tänderna, som exempelvis guldskruvar på implantatet eller metallkeramiska broar eller kvarvarande amalgam- eller guldkronor, kan också uppstå. Då räcker det ofta att ta bort de andra metallerna. Är man däremot allergisk måste även implantaten tas bort.

Tandläkaren skrattade och vägrade ta bort implantaten

Värst kanske är att vården sällan lyssnar på patienten. Syns inga fel på implantat eller kronor/broar som satts ovanpå dem så anses det inte vara några problem. En del av Tf:s medlemmar kan gå omkring i flera år och vara allvarligt sjuka utan att få hjälp.

Läs om Vivi-Anne (se pdf-fil) som övertalades att sätta in implantat av titan och fick illamående, sprängande huvudvärk, smärta, yrsel, avtrubbad reaktionsförmåga med mera direkt efter att tandkronor sattes ovanpå implantaten. Men ingen lyssnade. Tandläkaren bara skrattade åt hennes sjukdomsbesvär och hävdade bestämt att det inte kunde vara implantaten hon var sjuk av.

Först efter hjälp från Tf fann Vivi-Anne en tandläkare som tog bort alltihopa. Omedelbart försvann flera av symtomen och andra avtog successivt.

Fick betala allt själv

Vivi-Anne fick förstås betala både ditsättning av implantat och kronor, borttagning av alltihopa och sedan avtagbara metallfria proteser som hon valde i nästa steg. Ska det verkligen få gå till så här i tandvården? Kostnaderna för samhället blir stora på grund av okunskap hos tandläkare.

Till artikel om Vivi-Anne (se pdf fil nedan)
Till doktorsavhandling som visar problem med implantat (som så gott som alltid är av titan)
Fler exemempel folk som mår dåligt av titan finns på Tandhälsoförbundets hemsida. www.tf.nu

Tandhälsoförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för en mer jämlik och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna. Många har svåra funktionshinder.