Hur många får mögliga proteser?

Mögliga proteser har enligt tidningen TandTeknikern distribuerats till tandläkare inom folktandvården i Stockholmsområdet. Det tycks vara importerade proteser, dvs proteser tillverkade i andra länder som möglat.

Nyhetsmedia har inte tagit upp detta och inte heller har förekomst av mögliga proteser gett upphov till tillsyn eller ens kontakt med myndigheter. Det är märkligt tyst om denna skandal. Hur många patienter är drabbade av mögelsporer och mögelgifter?

Mögel kan knappast växa i proteser som består av plast och metaller utan det är i de gipsavgjutningar som tandteknikerlaboratoriet skickar tillbaka till kunden som möglet växer till i. Men båda transporteras i samma box och oavsett ursprung så kontamineras klinikerna av mögel. Hur hanteras exempelvis gipsavgjutningarna på kliniken?

Av Björn Hasselblads artikel i tidningen TandTeknikern framgår att han fått bilder av anteckningar tandläkare gjort där det framgår att flera proteser varit mögliga då de anlänt. Det framgår också att tandläkare åtminstone vid ett tillfälle tvättat av protesen och sedan låtit patienten använda den.

Allvarligt är att mögel överhuvud taget förekommer. Hur hanteras hygienen i laboratorierna och på tandläkarklinikerna? En kartong full med mögel innehåller både mögelsporer och mögelgifter som kontaminerar kliniken. Vad har IVO och Läkemedelsverket gjort för att följa upp detta? Både patienter och personal riskerar besvär.

Till artikel i tidningen TandTeknikern
Mer på Tf:s hemsida