IVO attackerar tandläkare på osaklig grund

IVO (Inspektionen för vård och omsorg) är tillsynsmyndighet över tandvården. Nu vill IVO återkalla legitimationen för en av Sveriges duktigaste tandläkare. Detta för att hon behandlar käkbenssjukdomar med så gott resultat att patienterna ofta blir helt smärtfria efter mångåriga och plågsamma besvär. För att fälla tandläkaren drar sig inte IVO för att ljuga och fara med osanning. Tandhälsoförbundets ordförande anser att IVO:s agerande måste granskas.

Tandläkare Irene Brednert Jonsson från Falun behandlar patienter med smärtor, särskilt i käk- och ansiktsregionen, med stor framgång. Patienterna har i allmänhet snurrat runt länge i vården utan att få korrekt diagnos och behandling.

Till henne kommer de för att undersöka om de lider av käkbensinfektion. Irene Brednert Jonsson är den mest meriterade tandläkaren och käkkirurgen i Sverige inom detta område. Hon har en gedigen utbildning i USA och dessutom mer än 20 års erfarenhet av att behandla käkbensinfektioner.

Flertalet tillfrisknar efter Irenes behandlingar och slipper den mångåriga smärtan. Lennart Gottnersson från Luleå, Siv Eveby från Östersund och Sten Nilsson från Kristianstad är exempel på personer som tack vare adekvat behandling av käkbenssjukdom fått livet tillbaka.

Riskerar legitimationen

Trots lyckade resultat har nu IVO (Inspektionen för vård och omsorg) anmält att tandläkarens legitimation bör återkallas. Och detta helt utan argument.

Helt ogrundat anser IVO att Irene Brednert Jonsson arbetar utan ”vetenskap och beprövad erfarenhet”. Detta trots att hon helt följer den internationella konsensusrapport angående käkbenssjukdomar som publicerades 2015. IVO har granskat 15 journaler och patienterna bakom dessa har samtliga förbättrat hälsan efter behandlingarna. Ändå påstår IVO att tandläkaren utgör en fara för patientsäkerheten.

IVO:s agerande behöver granskas

IVO har i sitt utlåtande till HSAN (Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd) farit illa med sanningen gällande vad som står i journalerna. Trots påpekanden av tandläkaren har inga rättelser gjorts.

- Det är tveksamt om IVO ens läst tandläkarens journaler då de skriver så många felaktigheter, säger Tandhälsoförbundets ordförande Ann-Marie Lidmark, som fått patienternas tillåtelse att läsa deras journaler.

Tandhälsoförbundet undrar vad som ligger bakom denna totala sågning av en kompetent tandläkare, som skriver mycket utförliga journaler och dessutom anses allmänt skicklig av patienterna.

- IVO:s agerande behöver verkligen granskas.

Se advokatens utlåtande och Tandhälsoförbundets reflektioner över IVO:s granskning

Kontaktuppgifter:
Irene Brednert Jonsson, anklagad tandläkare tel 023 102 15