Kraftiga käksmärtor och käkbensinfektioner

Inflammationer och infektioner i rotfyllda tänder eller inuti käkbenet kan orsaka kraftiga käksmärtor som strålar upp mot öga och öra. Ofta är smärtan ensidig. Tandvården upptäcker sällan sådana infektioner och därför kan folk gå omkring med onödiga smärtor i åratal eller hela livet. Märkligt nog finns inga anvisningar om hur sådana infektioner ska hanteras i tandvårdens nya riktlinjer.

Bland Tandhälsoförbundets (Tf:s) medlemmar finns personer som blivit smärtfria efter borttagning av rotfyllda tänder och/eller operationer inuti käkbenet (se exempel på Tf:s hemsida under fliken ”Min historia”).

Tf har tagit upp detta i samtal med Socialstyrelsen, som därför har kunskaper. Ändå finns inga anvisningar i de nya riktlinjerna för tandvården hur sådana infektioner ska diagnostiseras och behandlas. Detta trots att både forskning och praktisk erfarenhet finns och att Sverige har en av de skickligaste tandläkarna inom området.

Inga rekommmendationer för behandling av käkbensinfektioner
Av tandvårdens nya riktlinjer, som fastställts av Socialstyrelsen, framgår att det i flertalet fall saknas evidens för de åtgärder som föreslås.

Socialstyrelsens expertgrupp har då bedömt olika behandlingsmetoder med eller utan vetenskapligt underlag. Flera grupper av käkbenssjukdomar tas upp, men ingenstans nämnt diagnos och behandling av infektioner/inflammationer inuti käkbenet.

Svensk erfarenhet finns att diagnostisera och behandla kronisk smärta i käkregionen. Det finns också en internationell konsensusrapport inom området. I det perspektivet är det förvånande att så kallat curretage i käkbenet inte finns med bland bedömda behandlingar. Detta trots att Socialstyrelsens expertgrupp tagit upp och bedömt flera olika grupper av käkbenssjukdomar/besvär.

Tf driver frågan vidare
Tf kommer att ta upp rensning av käkbenet från infektioner i sitt kommande remissyttrande angående riktlinjer i tandvården. Om Socialstyrelsen fortsätter att nonchalera risker med infektioner inuti käkbenet kommer svenska tandläkare inte våga fortsätta att göra sådana behandlingar.

Redan nu åker en del patienter till Tyskland för sådan behandling och eftersom käk- och ansiktssmärtor kan vara mycket smärtsamma finns en stor betalningsvilja att bli korrekt behandlad. Att inte kunna få sådan behandling i Sverige är allvarligt och gör inte precis tandvården mer jämlik.

Till en artikel som tandläkare Karin Öckert skrev om infektioner i käkbenet så kallad NICO eller ischemisk bensjukdom för cira tio år sedan. Svenska myndigheternas inställning har inte ändrats sedan dess.

Om man inte längre får ta bort infektioner i käkbenet i Sverige kan man åka till Tyskland. Där finns biologiska tandläkare som arbetar med sådant. Den mest kända tyska tandläkaren inom området är Johann Lechners, som också följt upp patienter och skrivit flera forskningsrapporter om diagnostik och behandling.

Till professor Jerry Bouquots forskningsrapporter om ischemisk bensjukdom. Han har forskat sedan 1990-talet inom området och han var tidigare chef för ett laboratorium som analyserade benvävnad (biopsier) för att diagnostisera sjukdomar i benmärgen. I hans fall mikroskoperade man.

Tf för information/rådgivning om käkbensinfektioner: