Kvicksilverförgiftad hos tandläkaren

Du har tusentals gånger mer kvicksilver i tändernas amalgamfyllningar jämfört med vad som finns i lysrör och lågenergilampor. Risken är stor för förgiftning om tandläkaren borrar i amalgamet utan skydd. Ändå finns ingen information till tandläkare respektive patienter om hur en säker borttagning av amalgamfyllningar ska gå till.

- Här brister Socialstyrelsen i sitt ansvar, säger Tandhälsoförbundets ordförande Ann-Marie Lidmark.

En normalstor amalgamfyllning innehåller omkring 1,5 gram kvicksilver och liten prickfyllning cirka 0,6 gram resten är silver plus mindre mängd andra metaller. Det är i storleksordningen tusen gånger mer än vad som finns i ett lysrör (10 mg kvicksilver).

- Märkligt nog finns inga säkerhetsföreskrifter för borttagning av amalgam i tandvården, trots att flertalet äldre har kvar sina kvicksilverfyllningar, tyvärr  gäller det även en del kvinnor i barnafödande ålder, säger Ann-Marie Lidmark Tandhälsoförbundets ordförande.

Flertalet tandläkare tror dessutom att kvicksilver i tänderna är ofarligt och borrar direkt i amalgamet utan skyddsutrustning. Mängder av kvicksilverånga frigörs då direkt till inandningsluften och mikroskopiska amalgampartiklar slungas in i kindslemhinnan. Så mycket som 80 procent av inandat kvicksilver når blodet.

- Den stora okunskapen bland tandläkare och avsaknad av säkerhetstänkande gör att en del blir mycket sjuka utan att få rätt hjälp i vården.  Tandhälsoförbundet kontaktas ett flertal gånger varje år av personer som blivit förgiftade när tandläkaren borrat i amalgamet. Gemensamt är att de varken får förståelse eller hjälp av tandläkaren eller vårdcentralen.

Slår man däremot sönder ett lysrör ges tydliga anvisningar för att minska förgiftningsrisken. Tandhälsoförbundet har i flera år försökt få Socialstyrelsen att åter ge ut råd och anvisningar om säkert borttagning av amalgam, men hittills har ingenting hänt. Inte heller SBU vill befatta sig med amalgamfrågan.

Under tiden fortsätter folk att helt i onödan bli sjuka av att gå till tandläkaren. Socialstyrelsens ställningstagande är viktigt för att öppna tandläkarnas ögon och för att kunna erbjuda patienten personligt skydd. Det är dags för Socialstyrelsen att ta sitt ansvar.

Se mer Tf:s hemsida amalgamsanera.nu

Sofia är en av dem som blev förgiftad hos tandläkaren
Se mer under min historia
Säkerhetsföreskrifter om ett lysrör går sönder
Till mätningar av kvicksilverånga vid borrning i amalgam

Tandhälsoförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för en mer jämlik och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna. Många har svåra funktionshinder.