Laser istället för borren i tandvården

Nytt Tf-blad kommit. Handlar bland annat om lasertandvård, tandsköterskan som fått hantering av amalgam erkänt som arbetsskada och vådan av att blanda flera metaller i kroppen.

Laser för att ta bort karies har funnits sedan 2013, men introduktionen går trögt trots att lasern skapar mindre smärta, man slipper borrljudet och risken att tanden skadas av borrvärmen och borrens vibrationer minskar.

Till artikeln om laser

Sjuk av amalgamhantering har tandsköterskan Ingela Johansson varit i flera årtionden. Värk i kroppen och periodvis svår ångest samt många andra symtom som synbesvär, yrsel, extrem trötthet med mera har följt Ingela efter åren som tandsköterska. Hon var med om att bearbeta amalgam i handflatan, spillde ut ett halvt kilo kvicksilver över golvet. Detta var i slutet av 1980-talet och information till personalen om hur giftigt kvicksilver är fanns inte på hennes klinik. Hon torkade upp kvicksilvret med papper som lades i papperskorgen. Detta föranledde mycket höga kvicksilverhalter och det var då hon blev riktigt svårt sjuk.

Nu har alltså Ingela Johansson från Kalmar efter mångårig kamp och flera överklaganden fått rätt till livränta och därmed ett erkännande av att arbetsmiljön med de höga kvicksilverhalterna orsakat hennes besvär.

Till artikeln om Ingela Johansson

Att blanda metaller kan orsaka sjukdom bland annat gäller det om man har guld och titan i kroppen eller om man får aluminium via dentala material, vacciner etc och samtidigt har andra metaller i kroppen. Fredrik Berglund beskriver flera av sina patientfall vars symtom försvunnit då de tagit bort guld, titan och kopparspiraler.

Till artikeln om metaller

Tandvårdsskadeförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för bättre och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna.