Leendet ska inte avslöja om man är rik eller fattig

Radikala åtgärder behövs för att få en mer jämlik tandvård. Viktiga reformer är att inordna tandvården i den allmänna hälso- och sjukvårdsförsäkringen och dess högkostnadsskydd. Det ska inte kosta mer att gå till tandläkaren än att gå till doktorn.  Konsumentens rättigheter behöver också stärkas.

Tandvårdsskadeförbundet ser tre viktiga områden som behöver förändras och som vi hoppas att den pågående utredningen om jämlik tandvård uppmärksammar:

Tandvården måste in i den allmänna hälso- och sjukvården. Sjukvårdens högkostnadsskydd måste omfattas även av tandvården. I dag betalar de flesta tandvården själva. Det ska inte kosta mer att gå till tandläkaren än att gå till doktorn. Hälsoekonomiska analyser behövs för att påvisa lönsamheten i detta.

Läkare och annan sjukvårdspersonal behöver kompetensutveckling för att kunna avgöra om en patient behöver remitteras till tandläkaren.
─ Vår erfarenhet är att många med besvär från munhålan vandrar runt i sjukvården utan att doktorn hittar några fel. Ofta handlar det om tänderna, säger Tandvårdsskadeförbundets ordförande Ann-Marie Lidmark.

Rättigheter som kund/patient i tandvården saknas. Felbehandling måste i framtiden åtgärdas utan kostnad för patienten. Den som får ett material som orsakar allergi eller andra besvär måste i allmänhet själv betala bytet plus hela omgörningen. Misslyckas en rotfyllning får patienten betala omgörning plus slutligen eventuell extraktion.

I de fall tänder förstörs på grund av vårdslöshet från tandläkaren sida ges sällan skadestånd. En del får livslånga handikapp på grund av käkskador, infektioner eller avsaknad av tänder utan någon som helst kompensation.

Utredningens möjligheter

Tandvårdsutredningen som ska föreslå åtgärder för mer jämlik tandvård har nu fått ett års förlängning bland annat för att inlemma tandvårdsförordningen i översynen av regelverk. Därmed finns tid för exempelvis hälsoekonomiska analyser och analys av vilka konsumentpolitiska åtgärde som behövs.

Folk i välfärdslandet Sverige ska inte behöva gå omkring med infektioner i tänderna, dentala material som gör dem sjuka eller vara tandlösa bara för att de inte har råd att gå till tandläkaren. Tandvården måste därför omfattas av samma regelverk som den allmänna hälso- och sjukvården.

tel 070 7427957

Tandvårdsskadeförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för bättre och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna.