Nytt Tf-blad

Ett nytt intressant Tf-blad har publicerats. Läs om Sofia som i somras blev kvicksilverförgiftad hos tandläkaren eller om Helena som efter fyllningsbyte äntligen vid 57 års ålder återfått livet. Eller läs om Britt Marie vars hjärta rusade och blodtrycket steg till följd av ett implantat. När det äntligen togs bort försvann symtomen.

Metaller ställer till många besvär i kroppen och särskilt för den som har många olika sådana eller är genetiskt känslig. Vissa har exempelvis gener som ger extremt dålig avgiftning, vilket så småningom orsakar förgifting t ex av kvicksilver från amalgamfyllningar.

Amalgafyllningarnas era är inte slut än. Fortfarande har hälften av befolkningen kvicksilver i sina tänder och en del blir sjuka. Sofia är ett exempl som vi skrivit om i Tf-bladet. I somras gick hon till tandläkaren för att laga ett kariesangrepp. Intill fanns hennes enda amalgamfyllning. Nu tyckte tandläkaren att de kunde byta ut den fyllningen mot kompositer för att vita fyllningar är snyggare än det mörkfärgade amalgamet.

Inga skydd användes utan tandläkaren borrade i bokstavlig mening bort fyllningen, vilket gav extremt hög exponering för kvicksilverånga. Förgiftningssymtom uppträdde redan till kvällen med illamående, sprängande huvudvärk och senare synrubbningar. Att en ung person blir kvicksilverförgiftad i dag 2017 känns overkligt, men det är sant.

I och med den stora invandringen blir det fler med amalgam i tänderna än vad vi tidigare trodde. Det innebär att tandvårdspersonal exponeras och att gravida kvinnor har amalgam som läcker kvicksilver till fostret. Varningar för att göra amalgamarbeten under graviditen måste ges då varje påverkan på amalgamet ökar utsöndringen av kvicksilverånga som via lungorna sprids och utsöndras via moderkakan och fostret.

Kvicksilvereran är inte slut och det är nödvändigt att tandläkare och barnmorskor uppmärksammar riskerna med läckage av kvicksilver från amalgamfyllningar. Sjukvården måste få kompetensutveckling för att upptäcka symtom på kvicksilverförgiftning. Det är både etiskt och samhällsekonomiskt viktigt.

Ann-Marie Lidmark, förbundsordförande i Tandvårdsskadeförbundet
tel 070 742 79 57