Sjuk av implantat

Reservdelar i form av implantat i höfter och käkben, pacemaker med mera är i dag vanligt. Alla tål dem inte utan får allvarliga sjukdomssymtom som smärta, extrem trötthet och ibland även psykiska besvär.  Trots det finns ingen effektiv kontroll av biverkningar av implantat, vilket framgår av debattartikel i dagens SvD.

I Svenska Dagbladet i dag (19/8) föreslår bland annat professorerna Olle Svensson och Li Felländer-Tsai att de unika koder som finns på alla implantat läggs in i journalerna så att man i efterhand kan kontrollera större grupper av patienter. De menar att uppföljningen av implantat är obefintlig i dag och att konsumentskyddet därmed blir lidande.

Risker redovisade i forskningsartikel
Nyligen har en mycket informativ artikel om titanimplantat publicerats av forskare från Charles universitet i Tjeckien.  De tar upp risker med allergier, bakteriefilm på implantat, korrossion och risk för galvaniska strömmar om flera olika metaller finns närvarande.

Forskarnas slutsats är att allvarliga hälsoeffekter uppträder hos en mindre del av patienterna som får implantat av metall. Riskerna skulle minska radikalt om vården innan implantat sätts in kontrollerar om patienten är allergisk mot något ämne i implantatet. Riktlinjer bör också utarbetas för att hindra andra risker som  galvaniska strömmar och korrosion av implantatet liksom förhöjd risk för bildning av bakteriefilm på implantatet.

Symtom som värk och extrem trötthet
Tandvårdsskadeförbundet får många samtal från personer som relaterar sina besvär till titanimplantat i käkbenet. Det handlar om värk, extrem trötthet, svårighet att tugga och ibland förekommer även psykiska besvär.

Hittills har det varit svårt att få gehör för dessa samband i vården då många läkare och tandläkare felaktigt har uppfattningen att titan är ett inert material som inte kan påverka kroppens funktioner.

Uppföljning för bättre konsumentskydd
Att redovisa beteckningar på de olika implantaten i journalerna är en bra modell för att kunna följa upp patienter med implantat och därmed också kunna förebygga eventuella risker. Detta föreslås också i artikeln i SvD.

I dag går det att kontrollera om en patient är allergisk mot titan eller någon annan metall. Åtminstone den försiktighetsåtgärden bör göras före all användning av implantat. Det skulle spara både mänskligt lidande och pengar i sjukvården. Riktlinjer behöver således utarbetas.

Till forskningsartikeln om titan

Ann-Marie Lidmark, förbundsordförande