Sjuk av metaller?

- Jag orkar inte längre, säger många när de ringer Tandvårdsskadeförbundet. Ofta handlar det om extrem trötthet, värk, svårighet att tugga, metallsmak och mycket annat.

De har efter många års lidande plötsligt kommit till slutsatsen att besvären började då de fick ett titanimplantat, en titankrona eller en guldbrygga. Tandläkaren tror inte på dem och vägrar ta bort metallerna i tänderna eller käken. Flertalet tillfrisknar efter metallsanering ändå vägrar vården att förstå detta problem.

Tandvårdsskadeförbundet får allt fler samtal och mail om besvär av olika metaller i kroppen. Oftast har personerna många olika metaller i tänderna som titanimplantat, guldkronor, amalgam och kanske en brygga med koboltkrom. De upplever oftast kraftiga spänningar mellan de olika metallerna. De känner sig sjuka, upplever extrem trötthet och har ont.

Tandläkaren hittar inget fel och många remitteras till läkare som inte heller hittar något fel och "ärendena avslutas" och patienten står där utan någon som helst hjälp att gå vidare. Varken tandläkare eller läkare har således lyssnat på patienten trots att vi enligt lagen ska ha en personcentrerad vård.

Att bli nonchalerad i vården och i praktiken bli förklarad som inbillningssjuk trots att man själv har funnit en trolig orsak är mycket påfrestande. Tandvårdsskadeförbundet är ofta en sista instans och många upplever att de inte orkar längre.

De som kontaktar Tandvårdsskadeförbundet får hjälp att hitta tandläkare och flertalet återkommer och berättar att de tillfrisknat efter flera års lidande som varken tandläkare eller läkare lyckades diagnostisera. Hade vården tagit patientens oro på allvar hade lidandet minskat liksom samhällets vårdkostnader.

Brev till Socialstyrelsen
Problem med flera metaller i samma kropp har tagits upp vid flera tillfällen med Socialstyrelsen. Nu skriver Tandvårdsskadeförbundet igen och uppmanar myndigheten att ge ut anvisningar om att flera olika metaller inte ska sättas i samma kropp. Vi uppmanar också Socialstyrelsen att kompetensutveckla tandläkare och läkare för att de bättre ska kunna förstå och diagnostisera patienter med metallproblem.

SE BERÄTTELSER HÄR

Meta tillfrisknade efter borttagning av titankrona

Ring 070 7427957 för mer information