Sluta rekommendera fluoridtandkräm

Tandhälsoförbundet (Tf) kontaktas ofta av oroliga föräldrar som blir uppmanade att använda fluoridtandkräm för att minska kariesrisken. De frågar efter säkrare alternativ och är ofta upprörda över tandläkares nonchalans mot fluoridernas biverkningsrisker. Andra giftria alternativ finns som tandvården bör rekommendra till barn.

Tf förordar tandkrämer med hydroxiapatit istället för fluorider. Sådana tandkrämer finns nu att köpa i Sverige och minskar också risken för karies genom att hydroxiapatit binds till emaljen respektive dentinet och därmed bidrar till tandens naturliga remineralisering.

Andra alternativ är att förbättra kosten så att saliven blir basisk och att halten kalcium och fosfater hålls på en nivå som gör att tändernas små mikroskopiska hål lagas naturligt.

Det är främst hälsokostaffärer som säljer tandkrämer med hydroxiapatit. Sådana tandkrämer har funnits i Japan sedan 1980-talet och en hel del forskning finns om dess verkningar. Konceptet är framtaget i amerikansk rymdforskning då folk som befinner sig i tyngdlöst tillstånd snabbt urkalkar skelettet.

FAKTA om risker med fluorider

Forskning finns som visar att fluorider, särskilt om de tillsätts dricksvattnet, kan få allvarliga hälsokonsekvenser och barn är mycket känsliga för detta ämne. Det är också därför barntandkräm innehåller betydligt lägre fluoridhalter än vuxentandkräm och det är också därför Ramlösa på sina flaskor är tydliga med att barn under sju år inte ska dricka deras flaskvatten som innehåller relativt höga fluoridhalter. Trots det fortsätter tandläkare att rekommendera fluoridtandkräm, pensling med fluorider och fluortabletter.

- Fluorider tas upp via tarmen och utsöndras via njurarna.Njurarna är mer outvecklade hos barn än vuxna, vilket gör att barn ackumulerar fluorider mer än vuxna.
- Fluorider lagras i ben (99%), vilket innebär lagring i skelettet och tänderna. Fluorider i benmärgen påverkar immunförsvaret.
- Exponering för fluorid kan skada barns tandemalj och de första tecknen är fläckar på tänderna.
- En potentiell länk mellan fluorid och bencancer (osteosarkom) hos pojkar mellan fem och sju år finns.
- Fluorider påverkar sköldkörtelns funktion även i låga halter, särskilt gäller det vid jodbrist.
- Fluorider förvärrar diabetes hos vissa individer genom att öka blodsockernivån. Diabetes minskar förmågan att utsöndra fluorider.
- Fluorid påverkar tallkottkörteln negativt, vilket kan innebära sömnsvårigheter och för tidig pubertet hos flickor.
- Tandkräm med fluorider kan orsaka munsår och blåsor i munnen hos känsliga individer. Allergi mot fluorider kan förekomma.
- Mycket hög halt fluorid kan orsaka förgiftning. Ett dödsfall finns beskrivet då en 3-årig pojke svalde tvåprocentig fluoridgel som han hade på tänderna.

Mer om fluoriders hälsorisker i IAOMT:s position paper om fluorider.