Svensk sjukvård tar inte risker med amalgam på allvar

Amalgamfria veckan uppmärksammar världens länder på behovet av att förbjuda kvicksilverhaltigt amalgam av både hälso- och miljöskäl. Ett svenskt förbud finns, men fortfarande tas inte riskerna med amalgam på allvar i svensk hälso- och sjukvård.

Amalgam består av ungefär hälften kvicksilver och resten andra metaller. Kvicksilver är ett kraftfullt cellgift som kan ge upphov till många störningar i kroppens funktioner.

Fortsatt har många personer i vårt land amalgam i tänderna och särskilt gäller det äldre som kan ha tio gram kvicksilver eller mer i sina tänder.  Känsliga individer kan bli mycket sjuka med symtom som hjärndimma, värk, migrän, ångest och mycket annat.

Genetisk känslighet

Känsligheten kan vara genetiskt betingad och det finns flera aktuella gener som påverkar (se länk nedan). Ett exempel är MTHFR-genens funktion som kan vara nedsatt och leda till försämrad avgiftning. Efter en tid ackumuleras farligt höga halter i vissa organ däribland hjärnan.

Andra kan vara allergiska mot kvicksilver och eftersom amalgam alltid läcker lite kvicksilver så hamnar immunförsvaret i ständigt beredskapsläge och kroniska inflammationer uppträder. Att ständigt gå omkring med inflammationer i kroppen kan få även andra hälsoeffekter.

Borttagning av amalgam förbättrar hälsan

Borttagning av amalgamfyllningar förbättrar mångas hälsa. Tandläkare Karin Öckert har visat stor effekt på fibromyalgipatienter för att ta ett exempel. Hälsan förbättrades hos samtliga (se länk nedan).

Tandvårdsskadeförbundets medlemmar har oftast blivit bättre efter borttagning av amalgamfyllningar. Men i vissa fall kan det ta tid innan förbättringarna blir tydliga. Det finns således stora individuella skillnader och det finns därför också en del som aldrig blir sjuka trots många amalgamfyllningar.

Sjukvården nonchalerar riskerna med amalgam

Amalgamförbudet 2009 innebär tyvärr inte att sjuka människor har rätt att få sitt amalgam borttaget gratis. Istället nonchalerar många läkare och tandläkare riskerna. Så fort tandläkaren putsar eller borrar i amalgam frigörs stora mängder kvicksilverånga som kan skada  både patienten och personalen. Stor försiktighet krävs.

Politikerna fattade för 20 år sedan beslut om att patienter som är sjuka och tror att deras besvär beror på amalgam skulle få möjlighet att ta bort sina fyllningar till samma kostnad som när man går till vårdcentralen. Detta regleras i tandvårdsförordningens §§6 och 7 och beslut fattas av respektive region.

Tyvärr är det i dag nästan omöjligt att få sådna amalgamsanering då regionernas tandvårdsenheter ställer höga krav på läkarintyg och att allergier manifesteras lokalt intill fyllningen. Det är till och med svårt att få någon läkare att skriva nödvändiga intyg trots att de inte ska konstatera några samband mellan symtom och fyllningar.

För många patienter blir det ett moment 22. De som har pengar byter fyllningar på egen bekostnad och övriga får fortsätta att vara sjuka utan chans till en åtgärd som skulle kunna göra dem friska.

Amalgambyte bör vara gratis

- Det är nödvändigt av många skäl att tandvården blir mer jämlik. Tandvårdsskadeförbundet anser att tandvården ska ingå i den medicinska vården och till samma kostnad, säger Ann-Marie Lidmark, förbundsordförande.

Att låta folk som är sjuka byta sina amalgamfyllningar mot mindre giftigt material är definitivt lönsamt för både vården och miljön samt minskar folks lidande.

För mer information:
Ann-Marie Lidmark, ordförande Tandvårdsskadeförbundet (tel 070 742 79 57)

Till vetenskaplig översiktsartikel om gener som påverkas av kvicksilver
Till artikel av Karin Öckert

Till doktor Mercolas blog om amalgamfria veckan
Till Tf:s hemsida om amalgam

Tandvårdsskadeförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för bättre och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna.