Tandimplantat - vilket material ska jag välja?

Att sätta in implantat istället för en förlorad tand är både smärtsamt och dyrt. Välj därför ett bra material med liten risk för biverkningar. Zirkonia är ett keramiskt material med mycket goda egenskaper, men som få svenska tandläkare använder.

Tandläkare Bobbie Beckman har erfarenhet sedan 1990-talet av implantat i det keramiska materialet zirkonia. Lyckandefrekvensen är 96 procent och det blir mycket sällan infektioner (periimplantit) runt detta material. Hans erfarenhet är att hållfastheten är god.

Återkommande patienter har fortsatt sina implantat kvar och oftast utan tecken på infektioner runt implantaten, vilket är vanligt om man har implantat  av titan. Bobbie Beckman är den tandläkare som introducerade keramiska implantat i Sverige (se mer Tf-bladet nr 1/21) och också den som har längt erfarenhet av dessa material.

Ett litet antal svenska tandläkare använder också zirkonia, men alltför få tandläkare erbjuder detta material och inte heller informeras om zirkonia på sjukvårdsupplysningens hemsida www.1177.se. Socialstyrelsen har inte heller information om vilka egenskaper de olika typerna av implantat har.

En akademi har bildats för att föra ut kunskaper om keramiska material och göra dem mer kända.(Academy of Ceramic Odontology in Sweden, ACOS)

Tandhälsoförbundet rekommenderar zirkoniaimplantat då flera av våra medlemmar är känsliga för metaller och fått allvarliga besvär av titanimplantat. Se berättelsen om Vivi-Anne eller om Eva. Britta fick allvarliga besvär då andra metaller än titan användes i broarna. Se hennes berättelse här

För mer information för dig som patient:  Tandhälsoförbundet tel 08 428 92 42 (telefontid vardagar 10-13)

För pressen:
Kontaktuppgifter till Bobbie Beckman tel +39 320 3322 711 eller mail bobbiebertilrobert@gmail.com
Kontaktuppgifter till Noran de Basso och ACOS: tel 070 33 22 776

Tandhälsoförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för en mer jämlik och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna. Många har svåra funktionshinder.