Tandläkare som med framgång behandlar kraftig käksmärta motarbetas av IVO

Kraftig käksmärta som kommer och går är svårt att stå ut med. Besvären är ofta så svåra att det blir omöjligt att arbeta. Orsaken kan vara infektioner inuti käkbenet som läkare och tandläkare har svårt att diagnostisera.

Många går därför omkring i flera år eller årtionden utan att få hjälp. Några få svenska tandläkare kan behandla dessa tillstånd, men hotas nu av deslegitimering. Det är inte patienterna som anmäler utan andra tandläkare. Vems ärenden går egentligen IVO?

Kraftig och återkommande käksmärta uppträder oftast först i 50-årsåldern och patienterna får allvarliga och plötsliga smärtattacker. De som har eller har haft sådan problem upplever stora svårigheter att stå ut med den återkommande och oberäkneliga smärtan och upplever stora svårigheter att arbeta och livskvaliteten sjunker.

Inom medicinen kallar man detta tillstånd för trigeminiusneuralgi, vilket är påverkan på ansiktnerven. Medlemmar i  Tandhälsoförbundet som gått omkring i många år eller årtionden med dessa smärtor har tillfrisknat efter att tandläkare skrapat rent inuti käkbenet.

Tyvärr är det få svenska tandläkare som har tillräckliga kunskaper för att upptäcka infektioner i käkbenet och som kan behandla dessa tillstånd. Nu hotas en av dessa av IVO och i värsta fall förlorar denna duktiga tandläkare sin legitimation.

Orsakt till besvären
Att bakterier och andra mikroorganismer kommit in i käkbensmärgen beror ofta på extraktion av visdomständer eller rotfyllda tänder, men det finns också andra orsaker.

Tränade tandläkare  kan ofta se på röntgenbilder att det finns strukturer kvar av den utddragna tanden, vilket är tecken på dålig läkning. Även andra strukturer kan ses utanpå käkbenet som tyder på detta. I Sverige får man dock inte utbildning i sådan röntgendiagnostik.

Infektioner från rotfyllda tänder
Infektioner i käkbenets märg kommer vanligen efter att visdomständer eller rotfyllda tänder tagits bort och särskilt om läkningen varit dålig. Kvarvarande bakterier med mera tränger då in i käkbenets märg där de förökar sig och så småningom kan bakteriegifter med mera påverka nerverna.

Smärtan strålar vanligen ut från käken och upp mot ögat och örat och följer således ansiktsnerven som också förgrenas till käkarna och tänderna.

Svårdiagnostiserat
Endast ett fåtal svenska tandläkare har kunskap för att diagnostisera käkbensinfektioner. Behandlingen handlar om att öppna käkbenet och skrapa rent inuti märgen för att ta bort allt dött material inklusive bakterier och andra mikroorganismer. Sådana operationer kan behöva göras om.

Behandlingen hjälper människor med svår käk- och ansiktssmärta (se länkar till fallbeskrivning). Forskning finns som bekräftar detta både i USA och Europa. Tandhälsoförbundet har medlemmar som tillfrisknat (se kontaktuppgifter nedan).

Att svårt sjuka människor förbättras av behandlingen hindrar inte IVO och flertalet svenska käkkirurger att motarbeta denna sorts behandling.

Tandläkaren anmäld av IVO
Nu pågår ett ärenden hos IVO med syfte att deslegitimera en av de få svenska tandläkare som verkligen kan göra skillnad för drabbade personer. Orsaken är anmälningar till IVO:s upplysningstjänst av två tandläkare. Det är alltså inte behandlade patienterna som är missnöjda.

Käkkirurgen som IVO anlitat för granskningen behärskar inte området och drar sig inte heller för att ljuga om att det finns felaktigheter i journalerna. Dessa felaktigheter har påtalats för IVO av berörd tandläkare, av professor Jerry Bouquot som är en av auktoriteterna inom områdetar samt av Tandhälsoförbundet.

Trots det så fortsätter IVO att arbeta för att sätta stopp för denna tandläkare och dessutom utan att bemöta de felaktigheter som påtalats.

IVO tar ingen som helst hänsyn till att patienterna velat ha denna behandling (informerat samtycket) eller att de faktiskt efter behandlingen tillfrisknat från mycket svåra besvär. Någon kontakt med berörda patienter har inte IVO haft och inte heller med patientorganisationen.

Vems ärenden går egentligen IVO? Tandhälsoförbundet undrar också om en myndighet får ljuga hur mycket som helst? Finns ingen granskning av sanningshalten i det utomstående konsulter skriver?

För att öka kunskaperna kommer professor Jerry Bouquot på Tandhälsoförbundets initiativ till Sverige för att hålla kurs och föredrag den 25 september 2021. IVO och Socialstyrelsen kommer att bjudas in.

Se fallbeskrivning här

Två av de patienter vars patientjournaler granskats och som blivit bra efter tandläkarens operationer i käkbenet är beredda att svara på frågor:

Sten Nilsson tel 0709360213 (Kritianstad)
Lennart Gottnersson tel 0703 11 44 42 (Luleå)

Ärendenummer hos IVO: Dnr 8.5-12000-2019 och nr 3.6.1.-57284/2020-3

Tandhälsoförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för en mer jämlik och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna. Många har svåra funktionshinder.