Tandläkarens informationsansvar?

Tandhälsoförbundet (Tf) får ofta frågor som tandläkare borde besvarat innan behandlingen. Exempelvis gällande risker med rotfyllningar, vilka personliga skydd som behövs vid amalgamsanering och vilka alternativ som finns för en tandlucka. Detta trots att tandläkare enligt både tandvårdslagen och patientlagen har en tydlig informationsplikt och att vården ska ske i samråd med patienten.

Tandvårdslagen (1985:125) stadgar att vården ska bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet samt att den ska genomföras i samråd med patienten.

Liknande skrivningar finns i Patientlagen (2014:821) där det förtydligas att patienten ska samtycka till behandlingen och för att kunna göra det ska patienten ha fått tillräcklig information.

Patient som drabbats av vårdsskada ska enligt Patientlagen snarast informeras om möjligheten att anmäla till IVO och möjligheten att begära ersättning enligt Patientskadelagen (1996:799).

Avsaknad av information
Trots tydligheten i lagen ges inte den information patienter har rätt till. De som ringer till Tf undrar ofta varför tandläkaren inte informerade dem om riskerna innan ingreppet.

Det kan gälla att varannan rotfyllning misslyckas och behöver göras om. Eller att rotfyllda tänder alltid är fulla av bakterier, vilket innebär ökad risk för hjärtinfarkter och andra sjukdomstillstånd. Ingen tandläkare berättar heller om svårigheten att hitta en tandläkare beredd att extrehera den rotfyllda och döda tanden. Inte heller får patienten reda på kostnaderna jämfört med annan behandling.

Frågorna handlar också om möjlighet att få skadestånd för förstörda tänder och hur man anmäler tandläkaren. Sådan information som tandläkaren är skyldig att ge sin patient enligt vår svenska lagstiftning.

Tydligare informationskrav
Tandläkare har långt kvar innan de uppfyller lagstadgade krav på information och samtycke. IVO:s tillsyn av tandvården existerar knappt. Anledning finns dock att undersöka hur väl informationsplikten uppfylls av tandläkare.

- Den obefintliga informationen gör att en del patienter fattar fel vårdbeslut. Om tandläkaren förstör en eller flera tänder kan bettet försämras, andningen försvåras och kanske förstörs utseendet, säger Ann-Marie Lidmark ordförande i Tf.

Därtill kommer mycket stora kostnader när flertalet först betalar tandläkaren som orsakat skadan och därefter återställande av skadan (om det alls är möjligt).

Tandhälsoförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för billigare, bättre och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna. Många har svåra funktionshinder.