Tandläkarens roll vid amalgamsanering

Amalgam finns fortsatt i folks tänder och en del misstänker besvär av kvicksilver i form av extrem trötthet, värk, ögonbesvär med mera. De ber tandläkaren amalgamsanera, men vad behöver tandläkaren veta för att göra det korrekt och för att patienten ska tillfriskna?

Amalgam består till hälften av kvicksilver och det avges alltid kvicksilverånga från amalgam. Särskilt mycket vid kontakt respektive vid uppvärmning. Andas man in kvicksilverånga tas omkring 80 procent upp via lungorna direkt till blodet och förs därefter runt i kroppen. En del utsöndras och annat deponeras i olika organ. Att ta bort kvicksilver utgör en risk för både patient och tandvårdspersonal. Fördelen för patienten är ett friskare liv och mindre risk för mikrosprickor i tänderna

Skydd för patient och personal

Angeläget för patienten är att tandläkaren erbjuder personliga skydd i form av kofferdam, borrar så lite som möjligt och istället försöker lyfta ut fyllningen i bitar. Aerosoler bildas vid borrning och sprids både till patienten och tandläkaren. Patienten bör därför skydda kroppen med glasögon och täcka kroppen med duk eller plast. Mycket känsliga individer behöver friskluft via andningsmask. (Mer information och fortbildning i amalgamsanering finns här)

Personalen skyddas med god ventilation, ett utsug under hakan på patienten som hindrar kvicksilverbemängd luft att andas in. Personalen behöver också munskydd med selenfilter för att hindra inandning av kvicksilver. (Mer information och fortbildning gällande personalens arbetsmiljö finns här)

Behov av avgiftning och tandläkarens roll

Ibland blir patienten fri från sina besvär omedelbart, men Tandhälsoförbundets erfarenhet (se mer utredningen Är de verkligen sjuka?) är att flertalet har så hög kvicksilverbelastning att de behöver tid för avgiftning. Tandläkaren bör därför vara uppmärksam på symtom som kan tyda på behov av avgiftning och kunna vägleda patienten till läkare eller terapeuter med sådan kunskap.  (Se mer här)

Tandläkarens roll vid amalgamsanering är stor, men behov finns också av samarbete med läkare om behandling sker av mycket sjuka personer. Tandhälsoförbundet rekommenderar kost, vitaminer och mineraler för att stärka kroppens immnförsvar och förbättra avgiftningen. I den frågan går det bra att hävisa till förbundet. Viktigt är också ersättningsmaterialen så att patienten inte blir sjuk av dem. Metallfria material fungerar oftast bra.

Se mer på Tandhälsoförbundets hemsida www.tf.nu och på den internationella tandläkarorganisationen International Academy of Oral Medicine & Toxicologies hemsida www.iaomt.org