Tandsköterska förgiftad på jobbet

Äntligen har tandsköterskan Ingela Johansson från Kalmar fått sina skador erkända som arbetsskador. Ingela har varit sjuk sedan flera årtionen tillbaka på grund av kvicksilverångor på arbetsplatsen.

Symtomen på kvicksilverförgiftning är extrem trötthet, värk i muskler och leder, ångest, synstörningar, neuropsykologiska problem med mera. Ingela Johansson har inte kunnat arbeta sedan slutet av 1980-talet och har sedan dess varit svårt sjuk med värk och ångest. Periodvis har hon nekats sjukpenning.

En giftig tandvårdsklinik

Anledningen till besvären har varit den dåliga och giftiga arbetsmiljön på tandläkarkliniken. I sitt arbete blandade hon kvicksilver och metallspån i handflatan och knådade till ett bra amalgam som tandläkare skulle sätta i patienternas tänder. Det förekom också att kvicksilver spilldes ut på golvet eller arbetsbänken.

- På den tiden visste vi inte hur skadligt det var med amalgam och de kvicksilverångor som vi ständigt jobbade i, säger Ingela Johansson. Spill på golvet torkades upp med papper och det behandlades inte alls som miljöfarligt avfall, vilket det gör idag.

Denna tappra tandsköterska har nu fått skadan erkänd som arbetsskada och kommer att få livränta för den tid hon inte arbetat. Hon har själv, trots sjukdom och trötthet, överklagat försäkringskassans beslut, förvaltningsrättens beslut och nu slutligen när ärendet kom upp i kammarrätten röntes hennes envishet med framgång.

Läkarintyg övertygade domstolen

Viktigt i bedömningen var flera läkarintyg som visade på att skadorna kunde ha uppkommit till följd av kraftig kvicksilverexponering i kombination med dålig avgiftning som gjorde att kvicksilver stannade kvar under lång tid i kroppen. Intygen kompletterades med en rad forskningsrapporter.

Denna dom kan komma att få betydelse även för andra tandsköterskors rättsliga kamp för erkännande och skadestånd. Ingela Johansson är medlem i Tandvårdsskadeförbundet och har stöttats både av kollegor som råkat illa ut och av Tandvårdsskadeförbundet.

Det stora jobbet har dock hon och hennes man gjort. Den fackliga organisation (Unionen) har tyvärr inte varit behjälplig.

Till artikeln i Tf-bladet

För mer information eller telefonnummer till Ingela kontakta: Ann-Marie Lidmark tel 070 7427957

Tandvårdsskadeförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för bättre och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna.