Tandvården ska ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd

Tandhälsoförbundet (Tf) har nu skickat sitt remissvar angående utredningen "När behoven får styra - ett tandvårdssystem för en mer jämlik tandhälsa (SOU 2021:8). Tf hade önskat att utredningen föreslagit att tandvården ska ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd. Tydligare lagstiftning behövs också gällande fyllningsbyte på grund av allergi eller övekränslighet. Tandläkarens informationsansvar behöver lagstadgas på liknande sätt som utredningen föreslår.

Tandhälsoförbundet tar bland annat upp följande punkter i sitt remissvar. I övrigt hänvisas till det remissvar som lämnats av Funktionsrätt Sverige:

• Tänderna är en del av kroppen och alla måste ha ekonomisk möjlighet till bra tandvård. Därför vill Tf att tandvården ska ingå i hälso- och sjukvårdens högkostnadsskydd. Det ska inte kosta mer att gå till tandläkaren än till doktorn.
  • Fyllningsbyte för den som är allergisk eller överkänslig mot ett material måste vara gratis. Då det är svårt att fastställa om besvären kommer från tandfyllningsmaterialet anser Tf att patientens upplevelse ska väga tungt när det gäller att bevilja sådant fyllningsbyte. Risk för överutnyttjande bedöms som liten då tänderna kan ta skada av fyllningsbytet.
  • Då evidensen är mycket låg i tandvården anser Tf att tandvården ska göras enligt ”vetenskap eller beprövad erfarenhet” och att detta ska införas i Tandvårdslagen.
  • Tf är positiv till tandhälsoplaner och anser att även förebyggande åtgärder som kostinformation ska ingå i tandhälsoplanen. Livsmedelsverket bör därför få i uppdrag att redovisa kost för bra tandhälsa.
  • Informationsplikten behöver stärkas för att patienterna ska kunna göra informerade val. I dag är dock det vetenskapliga underlaget för olika behandlingar, val av material med mera undermåligt och därför behövs åtgärder för att stärka kunskaperna. Socialstyrelsen bör ha i uppdrag att ta fram informationsmaterial som tandläkare kan använda i sin patientinformation.
  • Biverkningsregistret måste bli mer funktionellt för att tandläkarna ska kunna ge råd om bra och biverkningsfria material.
  • Patienter som inte får de bidrag de anser sig berättigade till måste kunna överklaga beslutet för att rättspraxis ska kunna utvecklas.
  • Slutligen anser Tf att patientorganisationer måste delta i arbetet med genomförandet av en tandvårdsreform.

- Det ska inte kosta mer att gå till tandläkaren än till doktorn, säger Ann-Marie Lidmark Tf:s förbundsordförande.

​​​​​​​