Tf har bytt namn

Tandhälsoförbundet (Tf) är nya namnet på Tandvårdsskadeförbundet. Detta efter beslut på Tf:s årsstämma i helgen.
- Nu blickar vi framåt och kommer att arbeta bredare med tandhälsofrågorna, säger Tf:s ordförande Ann-Marie Lidmark. Viktigt är att tänderna betraktas som del av kroppen och inlemmas i hälso- och sjukvården.

Förbundets nya namn Tandhälsoförbundet (Tf) innebär en breddning av verksamheten.
- Angeläget är att få med tandhälsan i det allmänna folkhälsoarbete, säger Ann-Marie Lidmark Tf:s ordförande. Alla ska känna sig välkomna att delta i Tf:s verksamhet för att förebygga problem med tänderna.

Funktonsrättsfrågorna kommer fortsatt högt på dagordningen. Majoriteten medlemmar har problem med bettfunktionen på grund av avsaknad av tänder, extrem känslighet mot dentala material eller besvär av rotfyllningar. Symtomen kan vara smärta, led- och muskelproblem, extrem trötthet, hudutslag, tarm- och ögonproblem samt svårighet att tillgodogöra sig föda.

Till detta kommer estetiska problem om man saknar tänder, har missfärgade sådana eller annat som stör utseendet. Socialt är verksamheten i våra distrikt viktig som samlingspunkt för medlemmarna. Ofta sker det i form av öppet hus, kafékvällar, föreläsningar med mera där man kan träffa andra med liknande problem.

Tf kommer i framtiden att än tydligare ställa krav på adekvat vård, rehabilitering och hjälpmedel. Tf har också i stadgarnas nya ändamålsparagraf skrivit in att strävan är att munhålan ska betraktas som del av kroppen och att tandvården inlemmas i hälso- och sjukvården, bland annat för att minska kostnaderna för dem med sämst ekonomi.

På stämman fattades också beslut att starta en särskild forskningsfonden med fokus på patientnära forskning.

Tandvårdshälsoförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för bättre och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna. Många har svåra funktionshinder.