Trettio år av smärta försvann

Smärta i ansiktsnerven ( s.k. trigeminiusneuralgi) ger fruktansvärda smärtor som till och med kan göra att folk tar livet av sig. Lisbeth har haft käk- och ansiktsmärta sedan hon rotfyllde en tand, det hjälpte inte ens att hon tog bort den. Men nu har tandläkaren rensat det infekterade käkbenet och livet har återvänt.

Smärtan har funnits i över 30 år  och strålat ut i höger ansiktshalva med återkommande och kraftiga smärtor inklusive bränningar i munnen. Sjukvården har gett henne diagnosen trigeminusneuralgi. Orsaken är enligt den konventionella vården okänd och smärtorna är livslånga. Man måste helt enkelt lära sig leva med dem.

Tandläkaren gav hopp

Nu har emellertid Lisbeth Svensson fått hjälp att rensa käkbenet från infektioner. Åtta veckor efter tandläkarens operation är hon fortfarande så gott som smärtfri plus att orken hos denna 75-åring börjat komma tillbaka.
- Det känns som om jag fått ett nytt liv. Förbättringen fortsätter med minskad värk och bränningarna i munnen har faktiskt helt försvunnit. Framför allt känner jag mig piggare, säger hon.

Smärtan började med en rotfylld tand, men trots att den togs bort blev det ingen lindring. Nu efter 34 år har smärtan försvunnit tack vare tandläkare Irene Brednert Jonsson som är en av få svenska tandläkare som kan rensa käkbenet från infektioner.

De svenska nationella riktlinjerna för trigeminusneuralgi tar tyvärr inte upp problem med käkinfektioner som en av flera orsaker till diagnosen. Det gör att käkinfektioner sällan behandlas i den svenska hälso- och sjukvården och patienter lever därför med kraftig smärta helt i onödan. Detta trots att forskning inom området finns både i USA och Tyskland.

Tel till Lisbeth Svensson 07305 10 941
Tel till tandläkare Irene Brednert Jonsson 023 102 15
Tel till Tandhälsoförbundets ordförande Ann-Marie Lidmark 070 742 7957

Tandhälsoförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för en mer jämlik och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna. Många har svåra funktionshinder.