Ny forskningsstudie uppmanar mät halten kvicksilver på tandläkarkliniken

Med hänvisning till en ny forskningsrapport uppmanar Tandvårdsskadeförbundet tandläkarkliniker att mäta kvicksilverhalten i arbetsmiljön. Trots bra skyddsutrusning fann forskarna i denna studie att höghastighetsborr gav upphov till partikelbildning och aerosoler av amalgam.  Kvicksilverånga bildades under flera timmar efter tandläkarens arbetet.

Tandläkare i Sverige är fortsatt utsatta för kvicksilverånga i arbetsmiljön trots kvicksilverförbundet 2009.  Anledningen är att hälften av befolkningen fortsatt har amalgam i tänderna och särskilt många amalgamfyllningar har personer över 65 år. Flertalet nyanlända har också amalgamfyllningar.

En ny forskningsstudie visar nya risker i arbetsmiljön

En ny forskningsstudie konstaterar att även om tandläkaren använder alla de skydd som bör användas vid amalgamarbeten frigörs kvicksilverånga långt över gränsvärdet för kvicksilver i arbetsmiljön.

Sådana mätningar har tidigare inte gjorts.

Höghastighetsborren boven i dramat

Orsaken till de förhöjda halterna är att amalgampartiklar bildas vid borrning med höghastighetsborr. Partiklarna flyger runt i luften och lägger sig på hud och kläder och förångas relativt snabbt. Förhöjda halter uppmättes i flera timmar efter själva amalgamarbetet.

Kvicksilverångan tas upp via huden och lungorna och sprids i kroppen. Tandvårdspersonal har i mätningar förhöjda värden av kvicksilver jämfört med normalbefolkningen.

Kvicksilver - ett kraftigt cellgift

Kvicksilver är ett kraftigt cellgift och påverkar hela kroppen. Neurologiska sjukdomar kan ha kvicksilver som orsak. Tandvårdsskadeförbundet anser att mätningar bör göras på svenska tandläkarkliniker och riktlinjer utarbetas för vilka försiktighetsåtgärder som ska vidtas vid amalgamarbeten.

Till forskningsartikeln

Till mer information på hemsidan

Amalgamfyllningar

Ann-Marie Lidmark
lidmark@tf.nu

Tel 070 7427957

Tandvårdsskadeförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för bättre och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna.