Halvårsrapport januari - juni 2022

• Resultatet efter avskrivningar och finansiella poster -5 418 (-3 210) KSEK
  • Resultat per aktie är negativt

VD har ordet

Bästa aktieägare. Jag började som tf VD för 51 dagar sedan och har haft full fart från dag 1. En snabb introduktion om mig - jag har verkat inom företagsledning med huvudansvar för försäljning och marknadsföring i snart 15 år. Min erfarenhet sträcker sig från projekt i tidiga skeden till företag som Klarna och andra tillväxtföretag. Jag har mycket god kunskap om både hård- och mjukvaruteknologi samt vad som krävs för att producera och sälja dessa globalt. Jag brinner för att driva tillväxt och skapa värde för aktieägarna. Så ni aktieägare kan känna er trygga med att vi kommer att arbeta så hårt vi kan för att få Tangiamo till lönsamhet.

Jag hoppas kunna vinna ert förtroende genom att konsekvent leverera resultat enligt de förväntningar jag vet finns. Jag är också övertygad om att ord är meningslösa utan handling. Under de första 50 dagarna har jag lagt tid på att analyserat företaget och knyta kontakt med våra viktiga kunder för att avgöra vilket fokus som ska styra vår verksamhet för bästa kort- och långsiktiga resultat.

Bolaget

Bolaget har ett mycket skarpt och skickligt team av utvecklare, produktionsexperter och engagerade styrelsemedlemmar som alla är motiverade att leverera. Det är ett privilegium att få vara med i det här laget, och jag ser mycket fram emot vad vi ska kunna få gjort tillsammans.

Kunder - Loto Quebec & Grupo Caribant, strategi för tillväxt

Loto Quebec - Vi tror att affären med Loto Quebec är en realistisk möjlighet för Tangiamo att få. Den stora frågan är när det kommer att ske!? Kommunikationen om detta började för två och ett halvt år sedan och bolaget har kommunicerat ett antal uppdateringar om statusen under denna tid. För att upprepa den viktigaste, vissa produktförbättringar kräver att vi måste erhålla en GLI-certifiering (Gaming Laboratories International) samt klara Loto Quebecs slutinspektion innan beställningen görs. Fullt fokus ligger på att slutföra detta så fort som möjligt och vi kommer att informera marknaden så snart varje steg är genomfört. Målet är att ha alla tre sakerna - GLI-certifiering, Loto Quebec-godkännande och beställning - slutförda under Q4 2022.

Grupo Caribant - Denna partner har helt klart potentialen att leverera långsiktigt värde till Tangiamo. De har genomfört den första stora installationen av TNG Slot och vi har ambitiösa mål för licensierad produktion och tillväxt med dem. Det har dock varit vissa barnsjukdomar på maskinerna som har försenat en storskalig utrullning. Jag räknar med att dessa är lösta innan årets slut, varefter potential finns för att komma igång med licensproduktionen.

Strategin för tillväxt är enkel – fokusera på att certifiera nyckelprodukter och öka försäljningen genom nuvarande kanaler samtidigt som vi ökar direktförsäljningen där det är möjligt.

Vi kommer samtidigt att jobba kontinuerligt med att hitta strategiska affärer för att öka tillväxt och aktieägarvärdet. Jag är glad över att börja denna resa tillsammans med er aktieägare och ser fram emot spännande år framöver.

Christopher Steele, VD

Väsentliga händelser

April 2022 – juni 2022

• Årsstämman beslutade om omval av styrelseordförande Staffan Hillberg och nyval av styrelseledamöterna Fredrik Adlercreutz, Rickard Möllerström samt Christopher Steele
  • Lightning Gaming tog leverans av det första demobordet som ska användas för försäljning och marknadsföring

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Bolaget tillfört cirka 12,1 MSEK före emissionskostnader genom företrädesemission
  • Styrelseledamoten Chris Steele utses till tillförordnad VD från den 11 juli 2022
  • Ett distributionsavtal med Hyams Gaming Ltd. tecknas, med syfte att nå kunder i Storbritannien och Nordcypern
  • Erhållit order från befintlig distributör Abbiati på Tangiamos dice shakers och ADR-system till ett värde motsvarande cirka 0,6 miljoner kronor
  • Utökat kontraktet med Abbiati för att nå kunder i Filippinerna, Laos och Kambodja
  • Genomfört en omorganisation som medför att Bolagets VD och COO lämnar Bolaget
  • Tillförordnade VD Chris Steele fortsätter leda Bolaget och tillträder som VD på heltid från 1 september 2022

Kommentarer till bolagets resultat- och balansräkning

Omsättning och resultat

Nettoomsättningen uppgick till 1 014 (3 075) KSEK. Rörelseresultatet uppgick till -7 440 (-4 928) KSEK, innebärande en negativ rörelsemarginal (neg). Resultat efter skatt var -7 939 (-5 485) KSEK. Det negativa resultatet beror främst på utebliven nettoomsättning, kostnader i samband med Bolagets flytt till nya lokaler och negativ försäljningen april-juni vilket beror på stora krediteringar.

Kassaflöde

Rörelsens kassaflöde var -1 797 (-3 865) KSEK. Totalt kassaflöde för perioden uppgick till
-2 930 (9 238) KSEK. Det negativa kassaflödet i rörelsen består av negativt rörelseresultat.

Kommande finansiell information

24 nov. 2022       Delårsredogörelse juli-september

Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor.

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission. Kontaktuppgifter: Kungsgatan 3, Stockholm, email. ca@gwkapital.se, tel. 08-503 000 50.

Chris Steele, VD, +46 70 978 1081, chris.steele@tangiamo.com
Staffan Hillberg, Styrelseordförande, +46 708 36 59 44, staffan@hillberg.com