Kommuniké från årsstämma i Tangiamo Touch Technology AB (publ)

Idag, den 20 juni 2024, hölls årsstämma i Tangiamo Touch Technology AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades enhälligt.

Resultatdisposition och ansvarsfrihet
Stämman beslutade att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Stämman beslutade att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023. Härutöver beslutade stämman om ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktören för räkenskapsåret 2023.

Fastställande av styrelse- och revisorsarvode
Stämman beslutade att arvode ska utgå med sammanlagt 415 800 kronor, genom 150 600 kronor till styrelseordförande samt med vardera 100 400 kronor till övriga styrelseledamöter.

Vidare beslutade stämman att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Val av styrelse och revisionsbolag
Stämman beslutade att omvälja Fredrik Adlercreutz, Staffan Hillberg, Rickard Möllerström och Christopher Steele som ordinarie styrelseledamöter. Till styrelseordförande omvaldes Staffan Hillberg.

Stämman beslutade vidare att omvälja bolagets revisor Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma, varvid avsikten är att Åsa Önfelt ska kvarstå som huvudansvarig revisor.

Beslut om a) ändring av gränserna för aktiekapitalet och antal aktier i bolagsordningen samt b) minskning av aktiekapitalet för avsättning till fritt eget kapital

Stämman beslutade om a) ändring av gränserna för aktiekapitalet och antalet aktier i bolagsordningen samt b) om minskning av aktiekapitalet för avsättning till fritt eget kapital enligt nedan:

1. Ändring av gränserna för aktiekapitalet och antalet aktier i bolagsordningen

För att möjliggöra föreslagen minskning av aktiekapitalet enligt punkt b) nedan beslutade bolagsstämman om ändring av gränserna för aktiekapitalet i bolagsordningens § 4 från ”lägst 2 670 000 kronor och högst 10 680 000 kronor” till ”lägst 1 400 000 kronor och högst 5 600 000 kronor” samt gränserna för antalet aktier i bolagsordningens § 5 från ’’lägst 250 000 000 antal aktier och högst 1 000 000 000 antal aktier’’ till ’’lägst 400 000 000 antal aktier till högst 1 600 000 000 antal aktier’’.

1. Minskning av aktiekapitalet
  • Minskning av aktiekapitalet ska ske för avsättning till fritt eget kapital.
  • Aktiekapitalet ska minskas med högst 2 897 790,0575 kronor. Minskningen ska ske till ett sådant belopp som gör kvotvärdet ändamålsenligt utifrån bolagets kapitalstruktur.
  • Minskningen av aktiekapitalet ska ske utan indragning av aktier, vilket innebär att aktiernas kvotvärde minskas.
  • Beslutet förutsätter ändring av bolagsordningen enligt punkt a) ovan.
  • Verkställande direktören, eller den styrelsen utser, ska äga rätt att vidta de smärre justeringar av beslutet som kan bli erforderliga i samband med registrering vid Bolagsverket.
  • För genomförande av förslaget erfordras tillstånd av Bolagsverket.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier och/eller emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller eljest med villkor och att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt.

Emissionerna ska ske till marknadsmässig teckningskurs fastställd av styrelsen i samråd med Bolagets eventuella finansiella rådgivare, med beaktande av marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall.

Antalet aktier som ska kunna emitteras respektive antalet aktier som ska kunna tecknas med stöd av optionsrätt till nyteckning av aktier respektive antalet aktier som konvertibler ska berättiga konvertering till ska sammanlagt uppgå till sådant antal som, vid tiden för emissionsbeslutet, ryms inom bolagsordningens gränser om antal aktier och aktiekapital.

Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att emissioner ska kunna ske för finansiering av Bolagets verksamhet, minska skuldsättning, kommersialisering och utveckling av bolagets produkter och marknader och/eller förvärv av verksamheter, bolag eller del av bolag, och/eller att möjliggöra en breddning av ägarbasen i bolaget.

Fullständig dokumentation kring årsstämmans beslut kan laddas ned på www.tangiamo.com.

Chris Steele, VD

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.