Tangiamo beslutar om riktad emission till Nordic Growth Opportunities 3

Tangiamo Touch Technology AB ("Tangiamo" eller "Bolaget") meddelar härmed att styrelsen, med stöd av det emissionsbemyndigande som lämnades av bolagsstämman den 21 juni 2023, beslutat om en riktad emission av aktier till Nordic Growth Opportunities 3 (”Investeraren”). Emissionen genomförs med anledning av att Investeraren, i enlighet med det finansieringsavtal som Tangiamo offentliggjorde genom pressmeddelande den 16 augusti 2023 (”Finansieringsavtalet”), begärt teckning av aktier i Bolaget till ett sammanlagt belopp om cirka 250 000 SEK.

Styrelsen för Tangiamo har idag beslutat om en riktad emission av aktier till Investeraren (”Emissionen”). Skälen till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att fullgöra villkoren enligt Finansieringsavtalet. Bakgrunden till beslutet är att Investeraren begärt teckning av aktier i Bolaget till ett belopp om cirka 250 000 SEK i enlighet med Finansieringsavtalet. Enligt Finansieringsavtalet ska Bolaget därför besluta om emission av aktier till ett värde motsvarande det belopp som Investeraren påkallat för teckning.

Investeraren har påkallat teckning av sammanlagt 7 625 670 aktier motsvarande ett totalt värde om cirka 250 000 SEK. Vid påkallande av teckning av aktier ska teckningskursen uppgå till nittiotre (93) procent av genomsnittet av de tre (3) lägsta dagliga volymvägda genomsnittskurserna under tio (10) handelsdagar före begäran om nyemission. 2 702 702 aktier tecknas till en teckningskurs om 0,037 SEK per aktie, 1 470 588 aktier tecknas till en teckningskurs om 0,034 SEK per aktie, 1 666 666 aktier tecknas till en teckningskurs om 0,03 SEK per aktie och 1 785 714 aktier tecknas till en teckningskurs om 0,028 SEK per aktie. Med beaktande av avtalsvillkoren anser styrelsen att teckningskurserna i Emissionen är marknadsmässigt säkerställda. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är för att uppfylla villkoren i Finansieringsavtalet vilket styrelsen bedömer ligger i samtliga aktieägares intresse.

Betalning för de tecknade aktierna har erlagts genom delvis kvittning av den tranch som betalats ut till Bolaget under Finansieringsavtalet. Emissionen består av sammanlagt 7 625 670 aktier och medför en ökning av aktiekapitalet med 76 256,70 SEK. Efter att Emissionen registrerats på Bolagsverket kommer aktiekapitalet att uppgå till 3 355 239,97 SEK och antalet aktier kommer uppgå till 335 523 997. Emissionen medför en total utspädning för befintliga aktieägare om cirka 2,3 procent av antalet aktier och röster i Bolaget.

Chris Steele, VD

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.