Anne-Marie Lindgren: Paradigmskifte i ekonomidebatten

– Vi ser nu allt flera tecken på ett paradigmskifte i den ekonomiska debatten, låt vara att det ännu inte riktigt hunnit in också i den ekonomiska politiken, noterar Arbetarrörelsens Tankesmedjas utredningschef Anne-Marie Lindgren i VECKANS ANALYS. Lindgren skriver: – Den svenska regeringen kan knappast väntas ta till sig denna nya debatt. Men den socialdemokratisk debatt som hukat i skuggan av det nyliberala paradigmet kanske kan få ny livskraft?

Tidigare har det som bekant hetat att ojämlikhet snarast r något nödvändigt för tillväxten.

Men det här temanumret – med de forskningsresultat det presenterar – är bara ett av allt flera tecken på ett paradigmskifte i den ekonomiska debatten, låt vara att det ännu inte riktigt hunnit in också i den ekonomiska politiken.
Åtminstone sedan 1980-talet har den dominerande infallsvinkeln varit marknadslösningarnas överlägsenhet över politiken. Politiska åtgärder konträra mot marknaden, typ keynesiansk stimulanspolitik, har dömts ut som verkningslösa, och ekonomisk politik på makronivå (typ åtgärder för att hålla uppe sysselsättningen) har ersatts med en politik ”incitament”, dvs. ekonomiska styråtgärder avsedda att påverka enskild individers eller företags beteenden (typ sänkt a-kassa).
En följd av det är att samhälleliga problem, dvs. problem som beror av mer övergripande faktorer som enskilda individer sällan kan påverka ensamma, gjorts om till frågor som förväntas lösas på det individuella planet. Typexemplet är arbetslöshet, som inte ses som en fråga om vilka jobb som finns, och hur många, utan som en fråga om hur intensivt den arbetslöse söker jobb.
Finanskrisen 2008 skakade om hela denna bild. Den demonstrerade övertydligt att tesen att ”fria marknader” lokaliserade kapital mest effektivt helt enkelt var falsk; kraschen på finansmarknaderna förklaras av en vilt irrationellt kapitalfördelning till våldsamt övervärderade sektorer i ekonomin, samtidigt som centrala faktorer som infrastruktur allvarligt eftersattes. Den chockvåg finanskrisen skapade genom hela det ekonomiska systemet öppnade för en ny typ av debatt. Till det kom också att effekterna av det neoklassiska/nyliberala paradigmet i ett antal avseenden inte visade sig blir riktigt de man hade förväntats sig.

Forskning som visade på detta hade i själva verket börjat komma redan före finanskrisen.

Läs hela VECKANS ANALYS på http://www.arbetarrorelsenstankesmedja.se/veckansanalys.aspx?id=1731