Folkpartiet sviker a-kassan

Alex Voronov, politisk redaktör på folkpartistiska Eskilstuna-Kuriren, skriver på ledarplats i dag: ”För två år sedan krävde Folkpartiets riksdagsgrupp att taket i a-kassan skulle höjas för att försäkringen inte skulle urholkas och Sverige inte skulle glida över till ett grundtrygghetssystem som FP länge har varit motståndare till. Riksdagsgruppen ville att partiet skulle driva det kravet i regeringsförhandlingarna. Så har inte skett.” Att Folkpartiet därmed har svikit sin tidigare linje om generell välfärd baserad på inkomstbortfallsprincipen har fått konsekvenser. Vilka? Svar ges av Bo Jangenäs, tidigare generaldirektör för Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, på Arbetarrörelsens Tankesmedjas seminarium i eftermiddag.

Bo Jangenäs sin och Levi Svenningssons nya rapport “Återskapa en solidarisk och allmän arbetslöshetsförsäkring.”

I panelen medverkar också ordföranden i Handelsanställdas Förbund, Lars-Anders Häggström, och kanslichefen i A-kassornas samorganisation, Melker Ödebrink.

Välkommen!