Inbjudan till presseminarium onsdag 21 juli: Medierna tar över när politikerna lämnar vakuum

Report this content

Mediernas makt växer i takt med att politiken lämnar ett allt större vakuum. Det kommer att påverka valresultatet, menar förre LO-ekonomen Dan Andersson i sin nya rapport "Mäktar politikerna med medielogiken?" som han lägger fram på ett presseminarium onsdag 21 juli, kl 13.15 i Clarion Sign Hotel vid Norra Bantorget i Stockholm.

Dan Andersson, har utarbetat denna rapport för Arbetarrörelsens Tankesmedja. Han konstaterar: – Det finns inslag i den förändrade medielogiken som förstärker populismen och försvagar demokratin.
Är det så?

Den högaktuella frågan om så kallade mediedrev diskuteras i rapporten. Dan Anderssons slutsats: "Allmänheten förlorar nästan alltid på mediedrev. Skälet är att frågan som drevet gäller är ofta av lägre dignitet än förlusten i form av ökad populism i samhället." Är det så?

På presseminariet 21 juli kommenteras rapporten av förre chefredaktören i Dagens Nyheter, Svante Nycander, och av ordföranden i Svenska Journalistförbundet, Agneta Lindblom Hulthén. Samtalsledare är utredningschefen i Arbetarrörelsens Tankemsedja, Anne-Marie Lindgren.

Rapportens förord, skrivet av Anne.Marie Lindgren, finns på http://www.arbetarrorelsenstankesmedja.se/moten.aspx?id=24

Deltagarna i seminariet bjuds på eftermiddagsfika och fruktsallad.

Tid: Onsdag 21 juli, kl 13.15-15.00 Plats: Clarion Sign Hotel, Norra Bantorget, Stockholm

Föranmälan: info@ts.lo.se eller 070-573 55 43 (Ove Andersson).