Ny rapport om kvalitet och valfrihet i välfärden

Onsdag 20 mars presenterar a-smedjan rapporten ”På lika villkor – om kvalitet och valmöjligheter i välfärden” vid ett seminarium i Stockholm. I rapporten ger förre statssekreteraren Sören Häggroth förslag om hur en ny styrningsmodell för kvalitet och valmöjligheter i välfärden.

På seminariet medverkar Stockholms oppositionsborgarråd Tomas Rudin, Sigtunas kommundirektör Ulla-Marie Hellenberg, Lärarnas Riksförbunds vice ordförande Bo Jansson och Kommunals samhällspolitiska chef Kristina Mårtensson.

Sättet att tillhandahålla grundläggande välfärdstjänster som förskola, skola, äldreomsorg och sjukvård har genomgått stora förändringar under de senaste decennierna. Tidigare bedrevs dessa verksamheter i huvudsak i kommunal regi inom ramen för en nationell lagstiftning. Privata utförare finansierade med skattemedel har emellertid vuxit i betydelse, särskilt under senare år. Denna utveckling har skapat delvis nya förutsättningar både för lagstiftningen och för den politiska styrningen av välfärdsverksamheterna.

Rapporten är framtagen på uppdrag av Socialdemokraterna i Stockholms Stadshus och Stockholms läns partidistrikt, i samarbete med Arbetarrörelsens Tankesmedja. Den presenteras och diskuteras på a-smedjans seminarium:

Tid: Onsdag 20 mars kl 13-15
Plats: Hantverkargatan 3D, på Kungsholmen i närheten av Stockholms Stadshus.

Moderator:
Monika Arvidsson, utredningschef Arbetarrörelsens Tankesmedja

Anmälan till ove.andersson@asmedjan.se

Arbetarrörelsens tankesmedja http://www.asmedjan.se Tommy Svensson Kommunikationschef 0709 54 90 00 tommy.svensson@asmedjan.se

Taggar: