Seminarium 23 augusti: SVERIGE BEHÖVER ETT KULTURLYFT!

Förre utbildningsministern och Berlin-ambassadören Carl Tham har som konst- och kulturengagerad haft en mängd olika förtroendeuppdrag inom kultursektorn. Utifrån sina erfarenheter och starka känsla för de sköna konsterna som motkraft till kommersialismen har han skrivit rapporten "Ett kulturlyft för Sverige". Den ges ut av Arbetarrörelsens Tankesmedja. Carl Tham presenterar rapporten måndag 23 augusti kl 18 i ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm.

Carl Tham sätter sitt hopp till att en kommande rödgrön regering ska göra kulturen till ett högprioriterat politikområde. Bland annat pekar han på Norge som föredöme. Där gav Arbeiderpartiet ett vallöfte om att göra en stor och uthållig satsning på kulturen, ett löfte som sedan infriades när partiet kom i regeringsställlning.

I Carl Thams program finns en rad konkreta förslag, till exempel att det är dags att bygga ett nytt operahus i Stockholm. Och han preciserar också hur pass omfattande han anser att detta kulturlyft ska bli – i reda pengar.

Seminariet är öppet, ingen föranmälan krävs. Rapporten i tryckt form delas till deltagarna. Efter seminariet kommer rapporten att finnas som PDF på Tankesmedjans hemsida.

ABF Stockholm, vars chef Göran Eriksson leder seminariet, är medarrangör.