VECKANS ANALYS: Nyktrare syn på vinsten

– En nyktrare syn på vinsten innebär att inse att privat vinstdriven verksamhet faktiskt inte är överlägsen offentlig; som alla internationella studier av såväl skola som sjukvård visar finns det inga sådana skillnader. Det betyder att man inte kan använda privatiseringar för att sänka kostnaderna, skriver Arbetarrörelsens Tankesmedjas utredningschef Anne-Marie Lindgren i VECKANS ANALYS.

Nu går det inte lägre att försvara de privata intressena genom lovsånger till ”valfriheten”, som var försvarslinjen efter SNS-rapporten. Det blir uppenbart nödvändigt att erkänna problemen.
Så i en artikel i Svenska Dagbladet skriver Svenskt Näringsliv att det privata näringslivet, som varit pådrivande för privatiseringarna, också har ett särskilt ansvar att medverka till att bristerna rättas till.

Artikeln förordar sådant som stärkt kvalitetskontroll, hårdare granskning av kompetensen och ekonomin hos företagen, oannonserade täta inspektioner och möjligheter att snabbt stänga dåliga verksamheter – dvs. mycket hårdare regler och myndighetstillsyn.

Vi råkade ses samma dag, några av oss som varit med på den tiden det begav sig, dvs. när privatiseringsvågen drog igång. Så det blev en livfull diskussion om vilket som var den mest adekvata reaktionen på denna artikel – en djup suck, eller ett gapskratt.

För vi kom ju ihåg vad det var som framhölls som fördelarna med att släppa in privata aktörer. Det skulle, för det första, bli högre kvalitet och lägre kostnader. Och det skulle för det andra minska byråkrati och kontrollbehov, eftersom dåliga alternativ helt enkelt skulle slås ut från marknaden.

Numera är alltså botemedlet mot de problem privatiseringarna skapat just det som då kallades byråkrati – alltså regler, kontroller och inspektioner!

En helomvändning under galgen, att sucka över eller gapskratta åt. Det är valfritt…

Läs hela VECKANS ANALYS: http://www.arbetarrorelsenstankesmedja.se/veckansanalys.aspx?id=1738