Tillväxtverket ger stöd till Fjällanläggning i Härjedalen

Report this content

Fjällanläggningen Tännäskröket i Funäsdalen beviljas investeringsstöd av Tillväxtverket. De planerade investeringarna uppgår till 24,5 Mkr under de tre kommande åren. Beslutet innebär att Tännäskröket kan expandera så som man hoppats på.

De investeringar som kommer göras är en centrumbyggnad, utökat antal bäddar, en satsning på ekologiskt boende samt att göra Tännäskröket till en året runt-anläggningen genom en stor satsning på sommarsäsongen.
Centrumbyggnaden ska innehålla en ny, större restaurang, skiduthyrning och reception. Man kommer att utlysa en arkitekttävling och ta in förslag på centrumbyggnadens utseende. Målet är att centrumbyggnaden ska bli en sorts landmärke i Funäsområdet och bidra till att sätta Tännäskröket på kartan inom Funäsfjällen som destination. Tännäskröket utmärker sig redan genom sina fjällhus, och man vill att detta ska gå igen även i utseendet på centrumbyggnaden.
Antalet bäddar kommer att utökas ytterligare genom att man uppför fler nya fjällhus. Husen är ritade av Alexander Erixson och i första etappen byggs 50 nya bäddar för att öka kapaciteten i samband med övrig expansion på anläggningen. De nya husen kommer att inredas i samarbete med Norrgavel, som man tagit fram ett inredningspaket med. Ledorden är ”nordiskt ljus i fjällmiljö”.

-Det storslagna är landskapet och naturupplevelsen i Tännäskröket. Jag har därför skapat en exklusiv enkelhet där ett konsekvent användande av få material i rummen skapar en lugn bakgrund till möbler av hög kvalitet i gedigna fina material, säger Nirvan Richter, Norrgavels grundare.

I projektet ”Härjulf” vill man skapa ett bekvämt och annorlunda boende som är ekologiskt hållbart. I en första fas uppförs fem hus som i så stor utsträckning som möjligt ska byggas av timmer och sten från platsen. Dessa hus kommer att vara byggda i en något ålderdomlig stil med gediget timmer, torvtak och stengrund. Meningen är att man ska bo ”primitivt men bekvämt” och husen kommer sakna el. De kommer byggas på en höjd av cirka 700 möh och ha en storslagen utsikt. Projekt ”Härjulf” är något helt unikt för fjällvärlden och något som både Tännäskröket och Tillväxtverket finner mycket intressant.

Tännäskröket satsar stort på nästa sommarsäsong. Framför allt vill man utveckla sport- och flugfiskeverksamheten kraftigt. Sommarsäsongen 2010 startade man småskaligt med guidade fisketurer och man arrenderade även en egen Tjärn enkom för anläggningens gäster. Nästa år utökas satsningen med fler turer. Man kommer också att börja hyra ut cyklar och kanoter, inte minst då Funäsfjällen som destination satsar allt mer på Mountainbikeleder, samt att man har ett ypperligt läge för paddlare eftersom man ligger en knapp mil från Rogens Naturreservat.

Sammantaget är man på Tännäskröket mycket nöjd med beslutet. Deniz Bulus på Tännäskröket säger:

-Att man valt att gå in med investeringsstöd i detta skede av våra satsningar är oerhört positivit. Vi ser detta som ett bevis på att vi gör rätt. Detta underlättar kraftigt vår ambition att nå vårt mål att vara en fjällanläggning som utmärker sig genom modernt, liftnära boende, en hög servicenivå och ett brett utbud av aktiviteter. Dessutom känns det väldigt bra att vi nu blir en året runt-anläggning.

För ytterligare information kontakta:
Anders Mogren, Tännäskröket AB, mail: a.mogren@tannaskroket.se, tfn: 08-747 78 90

Tännäskröket ingår tillsammans med Ramundberget, Tänndalen och Funäsdalsberget i Funäsfjällen med 127 nedfarter och 36 liftar. Sedan 2005 ägs Tännäskröket av familjen Callenholt genom fastighetskoncernen Unihold i Nacka. 50 Mkr har sedan starten investerats i liftar och nedfarter, infrastruktur och arkitektritat boende. Under de närmsta åren kommer ytterligare 50 Mkr investeras i ny centrumbyggnad, spaanläggning och boende.

Taggar: