• Tanum Turist/

En fullspäckad höstlovsvecka i Tanum bjuder på bronsåldersverkstad, Råsjöllördag och mycket mer

Report this content

Höstlovet vecka 44 bjuder på en stor variation av aktiviteter för familjer i Tanum. På Vitlycke museum finns bland annat bronsåldersverkstad, kvällsvisningar av hällristningar och eldfest på programmet. TanumStrand och Sportshopen laddar upp med extra mycket roligt för barnen. Dessutom finns det som vanligt en mängd andra aktiviteter som båtturer, hummerfiske, dans och nöje.

Vecka 40 och 42 har danska och norska familjer kommit till Vitlycke museum under sina höstlov, och nu är det dags för de svenska barnen vecka 44. Höstlovet inleds med en eldfest söndagen den 27 oktober med sagor och myter vid lägerelden, demonstration av hur man gjorde upp eld förr, fackeltåg och mycket mer.
– Från onsdag till söndag har vi bronsåldersverkstad, där man får testa olika hantverk från förr som att göra flintaspetsar och arbeta med ull. Den 2 november har vi något som heter fickla bland hällristningar. Då går vi ut när det är mörkt och belyser hällristningarna med ficklampor. Det blir ett väldigt speciellt sken, ristningarna liksom höjer sig ur stenen. Vi startar kvällen med att berätta en saga från Vikingatiden. Det är mycket populärt bland barn, föräldrar och far- och morföräldrar, säger Inger Persson på Vitlycke museum.

Den 26 oktober är det dags för Råsjöllördagen i Grebbestad. En dag med gamla anor som kommer från att pigorna och drängarna en gång om året hade ledigt och då hade möjlighet att byta arbetsgivare, rå om sig själva och umgås. I dag innebär det festligheter, marknad, loppis, ponnyridning, hantverksförsäljning, musik och annat firande inne i Grebbestad.

På TanumStrand laddar man upp med aktiviteter och kul för besökande familjer under veckan.
– Vi kommer att ha vår krabbklubb och ledarledda aktiviteter för barn från onsdag till lördag. Det innebär lekar, tävlingar, hoppborg, filmvisningar och annat roligt bus, säger Patrik Bogren på TanumStrand.

Sportshopen i Grebbestad planerar en höstlovsvecka med filmtema.
– Det börjar på lördagen den 26:e då vi visar Ice Age-filmerna, och karaktären Sid från filmerna kommer och hälsar på. På tisdag, onsdag och torsdag kommer vi visa andra filmer, och lördagen den 2 november blir det Halloweentema med ansiktsmålning och annat skoj, säger Nancy Hebbelinck, marknadschef på Sportshopen i Grebbestad.

Tanums kommun anordnar flera aktiviteter för barn och ungdomar, som disco, trolleriskola, cirkusskola, clownskola och dans, och fritidsgårdarna har extraöppet. Biblioteket Kultura har sagostund med spöktema den 31 oktober för barn som är mellan tre och sex år.

Förutom detta finns det höstlovserbjudanden och en mängd andra fortlöpande aktiviteter i Tanum-området som båtturer, hummerfiske, vandringar, gallerier och utställningar, dans och festligheter.

Gå in på www.bohuslan.com/Tanum för att läsa mer.

För mer information:
Tanum Turist, 0525-611 88, info@tanumturist.se
Rebecca Johansson, presskontakt Tanum Turist, 031-701 33 38, rebecca.johansson@perspective.se
Inger Persson, kommunikation Vitlycke museum, 0705-84 58 29 inger.bi.persson@vgregion.se
Maria Jarenfors, marknadschef TanumStrand, 0525-191 05 maria.jarenfors@tanumstrand.se
Nancy Hebbelinck, marknadschef Sportshopen, 0525-444 46 nancy.hebbelinck@swedemount.se

www.bohuslan.com/tanum
www.vitlyckemuseum.se
www.sporthopen.nu
www.tanumstrand.se
www.tanum.se

Tanum Turist är en ekonomisk förening som har i uppdrag att arbeta för att främja och utveckla besöks- och turistnäringen i Tanums kommun. Föreningen har cirka 260 medlemmar.

Taggar: