Julstämning i Tanum - besök fem olika julmarknader

Report this content

Nu på lördag, den 30 november, hålls de första julmarknaderna i Tanum kommun. Förutom försäljning av lokala produkter och hantverk, kommer julmarknaderna att bjuda på upplevelser i form av levande krubba, fackeltåg, ponnyridning, vedeldad bakugn och mycket mer.

Tanumshede och Fjällbacka blir först ut att bjuda på julstämning i Tanum. I Tanumshede anordnas den 28 november en juldag, där butikerna kommer att ha kvällsöppet till kl 20.00. Fjällbackas julmarknad hålls 30 november klockan 13.00-17.00.

– Det säljs produkter av hög kvalitet i en underbar miljö, precis nere vid vattnet på Ingrid Bergmans torg. Här slår ett 30-tal utställare upp sina stånd på marknaden. Även i år anordnar man ett fackeltåg, där alla går gemensamt med facklor från kyrkan ner till granen för att sedan dansa. Många stannar även efter att marknaden stängt för att äta en god bit mat på kvällen, säger Rebecca Trehammar, arrangör i Fjällbacka bryggdansförening.

Den andra advent, 7 december, hålls tre julmarknader i Tanum.
– Man hinner med både Hamburgsunds, Gårdarnas och Grebbestads julmarknader på samma dag, eftersom de bara ligger en kort biltur ifrån varandra. Ingen är den andra lik, så jag rekommenderar verkligen detta för en sann julkänsla, säger Malin Sellmann, samhällsföreningens företagargrupp i Grebbestad.

Gårdarnas julmarknad i Ljungbytorp varar mellan klockan 10.00 och 15.00. Det är en traditionell marknad med lokala produkter som äggost och spickemakrill. Gårdarnas julmarknad är även ett av få ställen där man kan få se tunnbrödsbak i vedeldad ugn på plats. Hamburgsunds julmarknad hålls klockan 14.00-17.00. Även denna är av traditionell karaktär där det bland annat säljs bröd, hantverk och mattor. Tomten gör givetvis ett besök och kör en tur i brandbil med barnen.

I Grebbestad hålls julmarknaden klockan 11.00-18.00. För andra året i rad bjuder Grebbestad kyrka på julevangeliet med en levande krubba, med tre föreställningar klockan 13.00, 15.00 och 17.00. Utöver detta erbjuds bland annat ponnyridning, bakluckeloppis, musikunderhållning med Wästbälgarna, julskateboard, fiskdamm och julgolf. I år kan man även delta i en pepparkakstävling, där ett pris delas ut till bästa pepparkakshus. Inlämning av bidragen sker senast klockan 10.00 samma dag. 100 körsångare sjunger sedan Händels ”Messias”, klockan 18.00 i kyrkan.

Kvillebygdens julmarknad är sist ut och hålls den 15 december, mellan 13.00-16.00 i Kville Bygdegård. Här kan man hitta bland annat hembakt bröd och hembygdsalmanackor.

För mer information, kontakta:
Tanum Turist, 0525-611 88, info@tanumturist.se
Rebecca Johansson, presskontakt Tanum Turist, 031-701 33 38, rebecca.johansson@perspective.se
Rikke Howsmo, Grebbestad Info Center, 0725-181080, 0525-10080, info@grebbestad.se
Rebecca Trehammar, arrangör för bryggdansföreningen i Fjällbacka, 0706-637411, trehammar@icloud.com

Tanum Turist är en ekonomisk förening som har i uppdrag att arbeta för att främja och utveckla besöks- och turistnäringen i Tanums kommun. Föreningen har cirka 260 medlemmar.

Taggar: