VM i makrillmete i Fjällbacka för 21:a året i rad

Report this content

Lördagen den 31 augusti arrangeras en av Nordens största havsfisketävlingar, VM i Makrillmete, i Fjällbacka. Runt 500 tävlingsdeltagare intar då vattnet utanför Fjällbacka i hopp om att få flest eller dra den största eller första makrillen under två intensiva tävlingstimmar. På kvällen hålls en gemensam middag där dagens makrillfångst står på menyn.

Sedan 1992 har VM i Makrillmete gått i Fjällbacka, arrangerat av föreningen Scomber Scombrusius. Första året var de bara 16 entusiaster, medan det idag kommer mellan 400 och 500 deltagare varje år. Deltar gör såväl yrkesfiskare som hela familjer och företag på kickoff, och även utländska turister. Det finns flera vinstkategorier, bland annat flest fiskar, största fisken, första fisken, minsta fisken, bästa yrkesfiskaren, bästa utlänning och lagpriset.
– Tack vare många bidragande företag har vi bland annat ett fint förstapris, en resa för två till Österrike, säger Anders Torevi som är med i tävlingsledningen.

Klockan 13.00 är det samling för regelgenomgång, sedan transporterar man sig ut med båt till tävlingsplatsen. De flesta har egna båtar men det finns även några platser i yrkesfiskares fiskebåtar. Krokarna släpps ner samtidigt klockan 15.00 och sen väntar två timmar av tävlingsfiskande.
På kvällen hålls en gemensam middag med prisutdelning och underhållning där det bjuds på makrillsoppa gjort på dagens fångst.
– Det är en familjefest där alla är välkomna. Förr var det väldigt dött i samhället några veckor efter semestern. Nu är det inte så, tävlingen har varit med och bidragit till att förlänga säsongen på ett väldigt naturligt sätt. Det finns så mycket kvar här även när semestrarna är över, säger Anders Torevi.

För mer information:
Anders Torevi, tävlingsledningen, tfn. 070 563 10 39, anders@torevi.se
Tanum Turist, tfn 0525 611 91, info@tanumturist.se
Rebecca Johansson, presskontakt Tanum Turist, tfn 031-701 33 38, rebecca.johansson@perspective.se

www.fjallbacka.com/makrillvm/
www.bohuslan.com/tanum