Analysguiden: Kan växa med SpectrumOne

TargetEveryone
TargetEveryone (TEO eller bolaget) har tillsammans med intressebolaget Cloud Explorers utvecklat den molnbaserade plattformen SpectrumOne för analys av data. TEO kan således klassificeras som ett SaaS-bolag verksamma inom den växande Market Technology-sektorn (MarTech).

Datadrivna beslut ökar lönsamhet och produktivitet
Ett datadrivet beslut kan definieras som beslut tagna baserat på fakta. Det kan ställas i relation till beslut som fattas baserat på magkänsla eller enstaka observationer. Datadrivna beslut har under senare tid fått en allt större roll bland företag och organisationer. Det allteftersom mer bra data finns tillgängligt och fler upptäcker fördelarna: Enligt en studie genomförd vid MIT Center for Digital Business från 2013 har datadrivna företag både en högre produktivitet och lönsamhet än genomsnittet. I artikeln ”Data-Driven Transformation: Accelerate at Scale Now” publicerad av Boston Consulting Group i maj 2017 är slutsatsen att datastyrda organisationer kan förvänta sig EBITDA-vinster som överträffar icke dataledda företag med 20 till 30 procent. I artikeln framgår också att företag som nyttjar data också förbättrar personal- och kundnöjdheten, ökar innovationen och minskar verksamhetsrisker.

Ett problem: Att utvinna värdefull ”smart data”
Med digitaliseringen av samhället har den totala mängden data (information) ökat kraftigt under de senaste åren. Mängd data kan mätas i zettabite (biljoner GB). Som framgår av bilden nedan presenterad i rapporten ”Data Age 2025” från IDC förväntas mängden data fortsätta att öka nära på exponentiellt de närmaste åren. Detta sker med draghjälp från nya teknologier som AI och teknisk utveckling inom exempelvis IoT.

Källa: Data Age 2025, sponsored by Seagate with data from IDC Global DataSphere, Nov 2018

Data innefattar allt från persondata till finansiella transaktioner till bilder till bussars GPS-koordinater. Data skapas automatiskt eller manuellt av oss som privatpersoner, exempelvis när vi laddar upp en bild på Instagram eller loggar vår puls i hälso-appen. Data skapas också av organisationer inom alla tänkbara sektorer, från detaljhandel till IT till hälsovård.

I dag anses också data vara en av de mest värdefulla tillgångarna. Det påvisas inte minst av hur marknaden värderar aktier som Google (Alphabet) och Facebook. Salesforces har också förvärvat datavisualiseringsföretag Tableau Software för USD 15,7 miljarder – den fjärde största tech-affären i USA under 2019 (PwC). Ytterligare en relevant affär under 2019 var Alphabets (Google) förvärv av dataanalysföretaget Looker för USD 2,4 miljarder.

I sitt enklaste utförande är dock data en kostnad som uppkommer i form av förvaringsutrymme i molnet eller på den lokala servern. För att utvinna ett faktiskt värde från data måste denna omvandlas till ”smart data” som nyttjas för att skapa faktiska värden, som exempelvis effektiviserade försäljningsstrategier. Genom data går det även att i viss utsträckning förutspå framtiden – eller i alla fall påverka den.

Det är dock en stor mängd bolag som saknar förmåga att utvinna värden ur den data de själva har tillgång till. Det då data bolaget besitter håller begränsad kvalitet men också för att ett verktyg för att enkelt segmentera och analysera sina datamängder saknas. Det är här TargetEveryone kommer in i bilden.

En lösning: SpectrumOne ett verktyg för dataanalys
Bolagets plattform, SpectrumOne, är ett verktyg som möjliggör för användare att samla, strukturera, analysera, segmentera och visualisera stora datamängder. SpectrumOne är således ett verktyg för att utvinna smart data ur dessa datamängder. Datainsamlingen sker från interna källor som CRM-system och/eller via publik och sluten information tillhandahållen av externa parter likt Bisnode.

Läs hela kommentaren här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.