Autentisk golvdesign med ultramatt yta

Naturen som inspirationskälla kännetecknar som bekant den nordiska designstilen och vi implementerar gärna dessa element där estetiken inte sätts åt sidan på bekostnad av funktionalitet. Nyheter från Tarkett är två kollektioner modulära vinylgolv med autentiska trä- och stenmotiv med en ultramatt yta.

Nya golvkollektioner med naturtrogna trä- och stenmönster

De nya iD Inspiration-kollektionerna utmärker sig genom sina naturtrogna trä- och stenmönster och ultramatta yta. Golvens unika ytbehandling gör dem mycket resistenta mot fläckar och slitage samt reflekterar ljuset på ett behagligt sätt så att golvytan upplevs som dämpad och exklusiv.
iD Inspiration 55 består av sju mönster, skannade från stenar och därefter framtagna med en tryckteknik som resulterar i en mycket naturtrogen återgivning. Dessutom blir det inga upprepningar av mönstret på en yta upp till 12 m², vilket motsvarar hela 50 olika plank med en unik struktur och ådring. iD Inspiration Click Solid 55 består av 19 trä- och stenmönster där vissa har en präglad yta som förstärker designen.

Egenskaper, installation och produktion

Golvens design i kombination med vinylens egenskaper gör det till ett bra val för den som vill ha ett praktiskt golv till en nordisk, tidsenlig och exklusiv inredningsstil. iD Inspiration Click Solid 55 läggs med ett enkelt klicklåssystem, och iD Inspiration 55 limmas direkt på undergolvet.
LVT-golven (Luxury Vinyl Tiles) är designade för offentlig miljö vilket vittnar om en hög kvalitet och tack vare den slitstarka ytan passar golven utmärkt i rum som kök och hall. Kollektionerna är ftalatfria med låga emissioner och installationsspillet kan tas tillbaka och återvinnas genom Tarketts återvinningssystem ReStart®.

Bilder finns att ladda ner i bildbanken, perpr.se.

Ingela Fagerström, Marketing Coordinator, Sverige
Tel +46 8 625 19 51, e-post ingela.fagerstrom@tarkett.com

Clara Digréus, PerPR
Tel +46 70 260 86 90, e-post clara@perpr.se.

Tarkett har tillverkat golv i Sverige sedan 1886 och marknadsför idag golv- och väggmaterial för såväl hemmiljö som design- och funktionslösningar för offentlig miljö. Med 34 produktionsenheter och 12 000 anställda är Tarkett en av de största golvtillverkarna i världen. 2021 omsatte företaget 2.8 mrd Euro och varje dag säljs det 1,3 miljoner kvm Tarkettgolv till kunder i över 100 länder. I produktportföljen ingår bl a trä, vinyl, linoleum, laminat samt textila golv. Tarkett arbetar långsiktigt och strategiskt för att minska resursuttag och klimatpåverkan genom cirkulär ekonomi, baserat på principerna för Cradle to Cradle® och filosofin Tarkett Human-Conscious Design®. Målet är att skapa en positiv inverkan på människors inomhusmiljö och på vår planet. www.tarkett.se