Golv 2020 – hållbarhet, design och kvalitet!

Hållbarhet har en allt större betydelse när vi väljer nya golv till hemmet. Idag handlar inte hållbarhet endast om att materialen ska vara miljöanpassade, vi vill hitta de tidlösa golven med hög kvalitet som håller sig vackra över tid. Tarkett lyfter inför 2020 fram de nordiskt ljusa golven, mörka trägolv, mönstrade golv samt en internationellt uppmärksammad kollektion i vinyl.

Nordiskt ljusa golv skapar rymd i rummet
De ljusa golven med en känsla av nordisk design är lika aktuella 2020 som de har varit under de senaste åren. Golv med en vacker och behaglig ton som fungerar utmärkt tillsammans med inredning i naturmaterial och som är självklara att addera till naturens egen färgpalett. Ljusa golv ger en möjlighet att skapa rymd i rummet och öppnar för ett luftigt och stilrent intryck.

Nordiskt ljusa golv skapar rymd i rummet

Skapa karaktär och djup i rummet med mörka golv
Under 2020 målar vi mörkare väggar hemma och i takt med det ser vi även ett stort intresse för de mörkare golven som skapar djup och karaktär i ett rum. Kombinationen av mörkare golv och mörk inredning bidrar till en varm och ombonad stil, men de mörkare golven öppnar även upp för spännande kontraster tillsammans med den ljusa nordiska inredningsstilen.

Skapa karaktär och djup i rummet med mörka golv

Mönstrade eleganta golv lyfter inredningsstilen
Klassiska golv i traditionella mönster har aldrig varit omodernt, men har heller aldrig varit så aktuellt som nu. Tarketts kollektioner visar på en bredd med sobra, sofistikerade och eleganta uttryck. Det mönstrade golvet passar i alla tänkbara miljöer, från sekelskifteslägenheten till den moderna, arkitektritade villan. Här finns alla förutsättningar att skapa ett unikt rumsuttryck.

Mönstrade eleganta golv lyfter inredningsstilen

Exklusiva designade vinylgolv
De designade och hållbara vinylgolven i iQ-serien har rönt stor internationell uppmärksamhet och omnämns under rubriken ”Design loves sustainability”. Med ett återvinningsbart vinylgolv från Tarkett får man inte bara ett mjukare intryck än med kakel och klinkers, utan också ett golv som är hållbart, vattentätt och lätt att rengöra.

Exklusiva designade vinylgolv

Bilder finns att ladda ner i bildbanken, perpr.se

Kerstin Lagerlöf, Marknadschef
Tel +46 8 625 19 28, e-post kerstin.lagerloef@tarkett.com

Josefin Netz, PerPR
Tel +46 8 400 255 25, e-post josefin@perpr.se.

Tarkett har tillverkat golv i Sverige sedan 1886 och marknadsför idag golv- och väggmaterial för såväl hemmiljö som design- och funktionslösningar för offentlig miljö. Med 35 produktionsenheter och ca 13000 anställda är Tarkett en av de största golvtillverkarna i världen. 2018 omsatte företaget över 2,8 mrd Euro och varje dag säljs det ca 1,3 miljoner kvm golv till kunder i över 100 länder. I produktportföljen ingår bl a trä, plast, laminat, linoleum samt textila golv.

Tarkett arbetar långsiktigt med hållbarhet enligt devisen ”Doing Good Together”. Sedan 2011 tillämpar företaget principerna för Cradle to Cradle® för att skapa golvlösningar som har en positiv inverkan på människors inomhusmiljö och på vår planet. En viktig del av arbetet är att verka för utvecklingen av en cirkulär ekonomi. Tarkett är noterat på Euronext i Paris. För mer information, besök tarkett.se.