Golvtrender 2021 – naturnära, retro och exklusiv vinyl!

Kärleken till naturmaterial och lugn estetik präglar enligt Tarkett en av 2021 års golvtrender. Vi vill omge oss med färre, utvalda saker som är hållbara över tid, och där de ljusa, eleganta ekplanksgolven är ett perfekt exempel. De mönstrade trägolven i retro-stil fortsätter att öka i popularitet och så även de exklusiva, återvinningsbara vinylgolven. Hållbarhet är inte längre en trend utan en självklarhet.

Skandinaviskt ljusa trägolv – med influenser av japansk estetik

Det finns flera likheter mellan den skandinaviska och japanska inredningsfilosofin, inte minst kärleken till naturmaterial och känslan av anspråkslöshet. Vi vill omge oss med färre, utvalda saker som är hållbara över tid. De långa ekplanksgolven, laserade i ljusa vackra nyanser, harmonierar med synen på skönhet och strävan efter enkel estetik och harmoni. Till denna naturnära stil inreder vi gärna med möbler i olika trämaterial där kulörerna går i brunt och beige.

Mönstrade trägolv – en nytolkning av det klassiska rutmönstret

De mönstrade trägolven ger karaktär och en spännande dimension åt rummet. Inspirationen till kollektionen Noble kommer från det klassiska rutmönstret från 1950-talet. Ett retrogolv av noga utvalda ekstavar som kombinerar klassiskt med nytt och ger ett modernt designuttryck. Rutmönstret finns i olika färgställningar, från skandinaviskt ljust till vackert mörkbrunt. Ytan är borstad och behandlad med hårdvaxolja vilket ger en vacker lyster och struktur.

Exklusiva designgolv i hållbar vinyl

Hållbarhet är inte längre en trend, det är en självklarhet. Materialen ska vara slitstarka, hålla länge och kunna återvinnas när de inte kan användas längre. Ett exempel på verkligt hållbara golv är de exklusiva svensktillverkade homogena vinylgolven i Tarketts iQ-serie. Det omfattande innovationsarbete som bedrivits inom hållbarhets- och designområdet har resulterat i att dessa golv, som från början utvecklades för offentliga miljöer, nu syns i privata hem där kraven är stora både vad gäller estetik och funktion. Golven är helt återvinningsbara och passar utmärkt i såväl köket och hallen som i våtutrymmen som tvättstugan eller badrummet.

Klicka här för högupplösta bilder.

Kerstin Lagerlöf, Marknadschef
Tel +46 8 625 19 28, e-post kerstin.lagerloef@tarkett.com

Josefin Netz, PerPR
Tel +46 8 400 255 25, e-post josefin@perpr.se.

Om Tarkett Tarkett har tillverkat golv i Sverige sedan 1886 och marknadsför idag golv- och väggmaterial för såväl hemmiljö som design- och funktionslösningar för offentlig miljö. Med 33 produktionsenheter och 12 500 anställda är Tarkett en av de största golvtillverkarna i världen. 2019 omsatte företaget 3 mrd Euro och varje dag säljs det ca 1,3 miljoner kvm golv till kunder i över 100 länder. I produktportföljen ingår bl a trä, plast, laminat, linoleum samt textila golv. Tarkett arbetar långsiktigt med hållbarhet och verkar för en cirkulär omställning i samhället. Sedan 2011 tillämpas principerna för Cradle to Cradle® för att skapa golvlösningar som har en positiv inverkan på människors inomhusmiljö och på vår planet. Tarkett är noterat på Euronext och har sitt huvudkontor i Paris. För mer information, besök tarkett.se.

Taggar: