• Tarkett AB/

Installationen Formations av Tarkett och Note Design Studio tar över Circolo Filologico Milanese under Milano Design Week

Former i olika skalor, lek med klassiska designprinciper, ett modernt industrimaterial som inte liknar något annat och en ikonisk byggnad mitt i Milano – välkommen till utställningen Formations.

Under Milano Design Week 2019 har Tarkett valt att utforska de kreativa möjligheterna med sin nya kollektion iQ Surface. Utställningen Formations, designad av Note Design Studio och med inspel av Magis, ifrågasätter invanda föreställningar om skala genom att vända upp och ner på arkitektoniska arketyper. Installationen, som tar över den historiska byggnaden Circolo Filologico Milanese, är en hyllning till hur formspråk kan böjas till nya kreativa uttryck.

Nya tolkningar och perspektiv
Installationen Formations undersöker den kreativa potentialen hos iQ Surface, en ny kollektion designad i samarbete mellan Tarkett och Note. Det är en kollektion där funktion, färg och form får ta lika stor plats, och där ett hållbart och flexibelt industri-material i fem vackra färgfamiljer bjuder in till nya tolkningar och perspektiv. Med iQ Surface presenterar Tarkett en ny generation designade ytskikt av homogena plastmaterial för såväl väggar, möbler som golv.

Att äga rummet
I kontrasten mellan modernitet och tradition, omvandlar Formations välkända arkitektoniska figurer till överdimensionerade former och böljande ytor som klär in den historiska byggnaden Circolo Filologico Milanese. Installationen visar potentialen och den kreativa kraften hos iQ Surface som ett designmaterial med en egen, unik identitet. Det höga glastaket och de öppna balkongerna i den stora salen på Circolo Filologico Milanese skapar djup och släpper in ett vackert, skiftande ljus. Formationer med 24 pelare i olika storlekar, klädda med iQ Surface, utmanar våra uppfattningar om byggnadens arkitektur, ytor och volymer och låter besökaren forma sin egen väg genom rummet. Geometriska figurer balanserar försiktigt på pelarnas rundade toppar i en spännande och lekfull konstruktion som återskapar några av historiens arkitektoniska pelare med en modern tvist.

I utställningens mitt finns en yta med ett urval av Magis tidlsa ikoniska objekt en perfekt utsiktspunkt att sitta ner och njuta av Formations Mötesrum med iQ Surface på väggar och bord, Desso textilgolv och fåtöljer från Magis.

En gemensam designvision
I utställningen har Tarkett valt att samarbeta med italienska möbelvarumärket Magis. Båda företagen delar värderingar och en designinriktning som tänjer på gränserna och utmanar normen. Magis är ett familjeägt entreprenöriellt företag, känt för sina banbrytande tidlösa produkter. De arbetar med ett flertal internationellt kända designers för att skapa kvalitativa kollektioner med hög funktionalitet. I Formations visas några av Magis ikoniska verk som exempelvis Konstatin Grcic’s soffa Brut som speglar installationens arketypiska former och reflekterar iQ Surface färgpalett.

Cirkulärt tänkande genomsyrar Formations
Hållbarhet och cirkulär ekonomi är en central del av Tarketts designvision – från materialval till återvinning. Installationen Formations kommer att leva vidare efter Milano Design Week genom att vissa delar återanvänds i andra utställningar och resten återvinns till nya golv genom Tarketts återvinningsprogram ReStart. På så sätt blir Formations, Re-Formations.

Två mötesrum förstärker de olika färgtonerna i iQ Surface genom en harmonisk komposition av material. Här finns specialgjorda Desso Axminster-mattor tillsammans med Magis fåtöljer i kombination med väggar och bord klädda med iQ Surface.

I biblioteket en trappa upp får besökarna interagera med ett urval arketypiska objekt, varsamt kurerade på ett stort träbord gjort av Tarkett Noble Oak Manhattan. Små prototyper av bågar, valv, ringar, cylindrar och trappor gjorda av en mix av kontrasterande material fungerar som prover att känna och klämma på. Golvets rutnät av kontrasterade svetstrådar i olika färger framhäver iQ Surface kreativa möjligheter ytterligare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tarkett: Kerstin Lagerlöf, Marknadschef, kerstin.lagerlof@tarkett.com, +46 8 625 19 28
PerPR: Johanna Eklund, johanna@perpr.se, +46 70 418 48 37
Note Design Studio: press@notedesignstudio.se