Konsten att inreda med trägolv

Trägolv ligger i de flesta svenska hem och har så gjort under århundranden tillbaka. Att golv i trä är tidlöst och aldrig har försvunnit visar på materialets fullkomlighet som naturligt vackert och håll-bart. Låt trägolvet bli utgångspunkten för inredningsstilen hemma. Håll ihop färgtemperaturen för att skapa en helhet, och om golvet inte riktigt passar med träslaget på möblerna, skapa en distans mellan ytorna med hjälp av ett avvikande material.

Trägolven har aldrig försvunnit ur våra hem, men trenderna hur de ser ut har kommit och gått. Med dagens längtan efter det personliga, får alla slags träslag, färger och mönster plats på trendscenen. Här ser vi det traditionella fiskbensmönstret, olika plankgolv och de klassiska rutbrädorna, flera av dem med en historia som går tillbaka till 1500-talet.

Golvets mönsterbild, kulör och ytbehandling har en stor påverkan hur rummet uppfattas. Trä har även förmågan att absorbera ljus vilket skapar en varm och mysig känsla som annars kan vara svår att uppnå i större utrymmen. Ju ljusare golv, desto mer ljus kommer det att reflektera, vilket skapar en illusion av rymd och luftighet som fungerar speciellt bra i mindre rum.

Ytstruktur och färgvariationer kan påtagligt förändra hur ett rum ser ut och är därför en viktig aspekt att ta hänsyn till när man väljer sitt golv. Exempel: borstning av ytan finns med olika djup som lyfter fram trämönstret och förstärker den visuella effekten av trä. Mängden kvistar gör också stor skillnad: få skapar en lugn känsla och många kvistar tillsammans med sprickor ger ett golv som passar för en mer rustik inredningsstil.

Olika träslag har – precis som färger – en underton som kan vara kall eller varm. Ett tips om det är olika slags träslag på golven i hemmet, är att hålla sig till samma underton.

I den nordiska inredningsstilen är det vanligt att golvet kombineras med möbler i andra träslag. Ett mahognybord på ett vitpigmenterat golv kan exempelvis bli mycket effektfullt. Om det är svårt att få ihop färgtonerna mellan golvet och möblerna är ett bra tips att skapa en distans mellan ytorna med ett avvikande material, t.ex. en matta.

Bilder finns att ladda ner i bildbanken, perpr.se

Tel +46 8 625 19 28, e-post kerstin.lagerlof@tarkett.com

Josefin Netz, PerPR
Tel +46 8 400 255 25, e-post josefin@perpr.se.

Tarkett har tillverkat golv i Sverige sedan 1886 och marknadsför idag golv- och väggmaterial för såväl hemmiljö som design- och funktionslösningar för offentlig miljö. Med 33 produktionsenheter och 12 000 anställda är Tarkett en av de största golvtillverkarna i världen. 2020 omsatte företaget 2.6 mrd Euro och varje dag säljs det 1,3 miljoner kvm Tarkettgolv till kunder i över 100 länder. I produktportföljen ingår bl a trä, vinyl, linoleum, laminat samt textila golv. Tarkett arbetar långsiktigt och strategiskt för att minska resursuttag och klimatpåverkan genom cirkulär ekonomi, baserat på principerna för Cradle to Cradle® och filosofin Tarkett Human Conscious Design™. Målet är att skapa en positiv inverkan på människors inomhusmiljö och på vår planet. www.tarkett.se

Taggar: