Ny teknik kombinerar naturlig design med ultramatt yta i Tarketts iD Inspiration-kollektion

Nu lanserar Tarkett nya iD Inspiration, en ytterst naturtrogen kollektion modulära vinylgolv. Det högupplösta digitaltrycket och det nya ultramatta ytskiktet TEKTANIUM™ fångar den naturliga skönheten i trä och sten på ett unikt sätt och återger de mest subtila detaljerna i ådring, texturer och färger.

iD Inspiration är ett modulärt vinylgolv, även kallat LVT-golv, med formaten plattor och plank. Den nya kollektionen innehåller 100 olika dekorer och 7 format som gör det enkelt att skapa dynamiska och naturtrogna interiörer. Kombinationen av avancerad tryckteknik i HD och Tarketts nya innovativa ytskikt TEKTANIUM™ ger ett golv med en ultramatt yta och mycket hög slitstyrka.

Produktionsteknisk finess skapar naturtrogen design

iD Inspiration står för design och precision. Den kurerade kollektionen med färger och teman ger designers en naturlig palett med stor bredd – från nutida till klassiska uttryck, från mjukt till effektfullt. De tre designfamiljerna Naturals, Authentics och Classics produceras med digitaltryck, djup prägling respektive rotogravyr vilket skapar ytterst naturtrogna mönster. Designen i Naturals-kollektionen är framtagen genom att utvalda materialprover i trä och sten skannas in och sedan trycks  digitalt, vilket är en verklig milstolpe i designprocessen för modulära vinylgolv. Produktionstekniken gör det möjligt att skapa en icke-repetitiv design på upp till 12 m², vilket motsvarar 50 olika plank med unik struktur och ådring.

– Den nya versionen av iD Inspiration är spännande och ger arkitekter och designers ett kreativt verktyg för att skapa vackra interiörer med naturen som inspirationskälla. Vår ambition är att kombinera högsta kvalitet med ett genomtänkt koncept som bidrar till hälsa och en god inomhusmiljö där människor vistas – på arbetet, i hemmet och på fritiden. Det är detta som driver oss i vårt kontinuerliga arbete med designutveckling”, säger Thorsten Beinke, Design Director, Tarkett EMEA.

Design som sätter människan i fokus

iD Inspiration är ett exempel på Tarkett Human-Conscious  Design™. Att verka för en cirkulär ekonomi och att utveckla produkter gjorda av bra material som bidrar till en god inomhusmiljö, är viktiga delar i Tarketts åtaganden gentemot dagens och  morgondagens generationer. Kollektionen är designad och tillverkad i Europa, är ftalatfri, har mycket låga VOC-emissioner och är tryckt med vattenbaserat bläck. Detta bidrar till att kollektionen uppfyller kraven från de strängaste standarderna för hållbarhet och inomhusmiljö. iD Inspiration-kollektionerna innehåller ca 35 % återvunnet material och installationsspillet kan tas tillbaka och återvinnas genom Tarketts ReStart®-program.

Ultramatt yta, hög slitstyrka och enkel installation

iD Inspiration har Tarketts nya, unika ytskikt TEKTANIUM™. Det ger ett högt motstånd mot slitage och fläckar och har en ultramatt  finish oavsett vilken vinkel man tittar från. Kollektionen passar i en mängd olika miljöer – från bostäder till krävande och högt trafikerade ytor som kontor, hotell, äldreboenden, skolor och butiker.  Golvet går snabbt och enkelt att lägga och finns både för ned-limning och med klicksystem på utvalda referenser. Den stabila konstruktionen gör iD Inspiration till en perfekt lösning både för nybyggnadsprojekt och flexibla renoveringar.

För att ladda ner bilder, klicka här.
Besök Tarketts virtuella showroom, klicka  här.

Kerstin Lagerlöf, Marknadschef Sverige och Norge
Tel +46 8 625 19 28, e-post kerstin.lagerlof@tarkett.com

Josefin Netz, PerPR
Tel +46 8 400 255 25, e-post josefin@perpr.se.

Tarkett har tillverkat golv i Sverige sedan 1886 och marknadsför idag golv- och väggmaterial för såväl hemmiljö som design- och funktionslösningar för offentlig miljö. Med 33 produktionsenheter och 12 000 anställda är Tarkett en av de största golvtillverkarna i världen. 2020 omsatte företaget 2.6 mrd Euro och varje dag säljs det 1,3 miljoner kvm Tarkettgolv till kunder i över 100 länder. I produktportföljen ingår bl a trä, vinyl, linoleum, laminat samt textila golv. Tarkett arbetar långsiktigt och strategiskt för att minska resursuttag och klimatpåverkan genom cirkulär ekonomi, baserat på principerna för Cradle to Cradle® med målet att skapa en positiv inverkan på människors inomhusmiljö och på vår planet. www.tarkett.se.