Tarkett lanserar iQ Granit och iQ Eminent i nya, sobra mönster och moderna färger!

Nu lanserar Tarkett de klassiska vinylkollektionerna iQ Granit och iQ Eminent, kända för sin slitstyrka och långa livslängd, i nya moderna mönster och färger. Kollektionerna kan beställas med bio-attribuerad vinyl vilket minskar klimatavtrycket avsevärt. Golven som är fullt återvinningsbara efter användning, uppfanns, tillverkas och återvinns i Sverige.

Tarketts homogena vinylgolv är uppskattade i offentliga miljöer världen över tack vare sina goda funktionsegenskaper och långa hållbarhet. De ikoniska iQ-golven var först av Tarketts vinylgolv att bli ftalatfria (2011), först att tillverkas cirkulärt och även först ut att kunna produceras med bio-attribuerad vinyl.

iQ Granit och iQ Eminent som kan användas på både golv, väggar och möbler, lanseras nu i nya sobra mönster och färger.

"Kollektionerna har fått ett förnyat uttryck i både mönster och färg vilket gör dem harmoniska tillsammans, men också välfungerande var för sig. De fyra färgfamiljerna blir en naturlig hjälp för arkitekter och inredare som vill utforma kreativa interiörer i skolor, kontor och sjukhus", säger Ami Matz, Senior Design Manager på Tarkett.

iQ Granit klassiskt och harmoniskt
Det subtila mönstret hos iQ Granit har fått en modern touch med fräscha, ljusare färger. Designen kan liknas vid penseldrag, skapat av en varsam hand, med färger som ligger ton i ton och med diskreta accenter. Kollektionen består av två mönsterbilder och totalt 50 färger.

iQ Eminent modernt och elegant
iQ Eminent finns i två mönsterbilder som båda ger ett sofistikerat och elegant uttryck med sin naturstensdesign. Kollektionen är djärv och dämpad på samma gång genom rika kontraster i en mjuk färgskala. Kollektionen finns i sammanlagt 26 färger.

Lägre klimatavtryck och fullt återvinningsbart
Genom att använda bio-attribuerad vinyl, Biovyn™, i produktionen minskas klimatavtrycket med hela 36 %* jämfört med traditionell produktion med fossilbaserad råvara. Bio-attribuerad betyder att den fossila oljan byts ut mot biobaserad enligt principen för massbalans. Vid slutet av sin livstid kan ett iQ-golv tas tillbaka till Tarketts anläggning i Ronneby via återvinningssystemet ReStart. Där återvinns det till råvara för nya iQ-golv.

"iQ-kollektionerna var de första vinylgolven som blev fullt återvinningsbara. Vi kan ta tillbaka både installationsspill och gamla utrivna golv från 2011 och framåt. Det sparar värdefulla råvaror och minskar klimatavtrycket. Att kollektionerna dessutom kan väljas med bio-attribuerad vinyl sänker klimatavtrycket på råvarudelen ytterligare", säger Dag Duberg, nordisk hållbarhetschef på Tarkett

iQ Granit och iQ Eminent är en del av Tarkett Circular Collection, en samlingskollektion fullt återvinningsbara produkter av vinyl, textil och linoleum. Kollektionen förenklar för arkitekter och beställare som vill arbeta med cirkulära material.

*Jämförelsen har gjorts utifrån A1-A3. Dessa värden finns tillgängliga i respektive produkts Environmental Product Declaration, EPD, som finns på Tarketts hemsida.

För att ladda ner bilder, klicka här.

Tel +46 8 625 19 28, e-post kerstin.lagerlof@tarkett.com

Sara Ekwall, PerPR
Tel +46 76 647 22 42, e-post sara@perpr.se.

Tarkett har tillverkat golv i Sverige sedan 1886 och marknadsför idag golv- och väggmaterial för såväl hemmiljö som design- och funktionslösningar för offentlig miljö. Med 34 produktionsenheter och 12 000 anställda är Tarkett en av de största golvtillverkarna i världen. 2021 omsatte företaget 2.8 mrd Euro och varje dag säljs det 1,3 miljoner kvm Tarkettgolv till kunder i över 100 länder. I produktportföljen ingår bl a trä, vinyl, linoleum, laminat samt textila golv. Tarkett arbetar långsiktigt och strategiskt för att minska resursuttag och klimatpåverkan genom cirkulär ekonomi, baserat på principerna för Cradle to Cradle® och filosofin Tarkett Human-Conscious Design®. Målet är att skapa en positiv inverkan på människors inomhusmiljö och på vår planet. www.tarkett.se